1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
|
# Academisch Schrijven, feedback opdracht 6 Bart
Camil Staps
## Algemeen
- Liever geen .doc[x]
- "Na het lezen moet de lezer dus weten hoe p2p netwerken werken" -- dit is
redelijk vaag. Hoe precies wil je dit uitleggen?
- "Om deze verschillen te overbruggen zal ik kort uitleggen hoe p2p netwerken
werken" -- ik dacht dat dat het doel van het hele artikel was.
- Ik zou de spelling "P2P-netwerken" verwachten, maar de precieze spelling zou
je moeten nakijken.
- Onder de publieksdrijfveer geef je aan dat mensen veel over P2P horen maar
er niet veel mee te maken hebben. Daar leid je uit af dat er een kromme
verhouding is tussen interesse en kennis. Het geval van iemand die ergens
veel over hoort maar er niet veel mee te maken heeft lijkt me het typische
voorbeeld van iemand die ergens weinig kennis van én interesse in heeft. Het
voorbeeld werkt dus niet echt. En bovendien: waarom zou je moeten weten
*hoe* iets werkt als je het alleen maar hoeft te gebruiken? Ik weet niet hoe
mijn sleutel werkt, maar kan er wel mee werken.
De laatste zin onder de publieksdrijfveer snap ik niet.
## Eerste versies
### Tekstueel
- Net als P2P-netwerken verwacht ik 'P2P-technologieën'.
- BBC is een enorm groot bedrijf. Waar worden P2P-netwerken gebruikt? Bij het
journaal? En in het algemeen, bij deze voorbeelden: wil je het over
*bedrijven* of over *programma's* hebben? Is het voorbeeld Skype een
voorbeeld van een bedrijf dat P2P-technologie gebruikt (bijvoorbeeld in hun
klantenservice of betaalsysteem) of een programma dat van P2P-netwerken
gebruik maakt?
- "fouttolerantie" en "belastingverdeling" zijn beide één woord.
- "Maar tegenover deze voordelen ... word gebruikt":
- Deze zin loopt niet lekker. Bij 'tegenover' verwacht ik het werkwoord
'staan', niet 'schuilen'.
- Het lijkt enigszins onnatuurlijk een nadeel lastig te noemen. Dat is een
woord dat ik normaal gesproken associeer met problemen, vragen, e.d., maar
niet met nadelen.
- 'meer alledaagse' -- alledaagsere. Maar het is in het algemeen niet
helemaal duidelijk wat je bedoeld met de alledaagsheid van een toepassing.
- wordt, met een t.
### Inhoudelijk
- Met de eerste zin ga je er direct vanuit dat (1) mensen weten wat een
torrent is, (2) een basisidee van een P2P-netwerk hebben, en (3) weten dat
een torrent iets met een P2P-netwerk te maken heeft. Is dat de bedoeling? Zo
niet, dan kan deze zin iets meer uitleg gebruiken.
- De voordelen die je noemt (schaalbaarheid ... beschikbaarheid) zijn niet
allemaal standaardtermen. Verwacht je van de doelgroep dat die weet wat
gratis resources zijn? En om wat voor fouten gaat het bij 'fouttolerantie'?
- "het probleem van privacy" -- tenzij je van de lezer verwacht te weten wat
"het probleem van privacy" in de context van P2P-netwerken inhoudt, zou ik
dit eerst introduceren.
- "Hierna ga ik in op de huidige staat van veiligheid" -- veiligheid is
natuurlijk erg breed. Op welke vragen ga je je specifiek richten?
- "als laatste ... kan vallen" -- wat zijn die resources waar je het over
hebt? Hoe meet je de performance? Zonder antwoorden op die vragen zegt deze
zin niets.
|