summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/paper-intro.tex
blob: 2dc3d80fca90327449c938cb572efd23a61bd43f (plain) (blame)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
% vim: set spelllang=nl:
\section{Inleiding}
\label{sec:intro}
De ontmoeting van Mozes met God in Ex.~3:1--10 staat bekend als het verhaal van
de brandende braamstruik. Het is vernoemd naar de braamstruik van waaruit eerst
`de engel van \JHWH' (v.~2) en vervolgens \JHWH{} zelf (v.~4) tot Mozes
spreekt. Het woord voor braamstruik, \snh, wekt de belangstelling om twee
redenen.

Ten eerste: na de abrupte opkomst verdwijnt de struik vrij snel weer van het
toneel, zonder dat er melding van wordt gemaakt. Na vers 4 wordt de struik niet
meer genoemd. Het is onduidelijk of de struik blijft branden gedurende het hele
gesprek (tot 4:17). Mozes' vraag w\'a\'arom de struik niet verteerd wordt
(v.~3) blijft onbeantwoord.

Ten tweede moeten we helaas opmerken dat \snh{} slechts 6 keer voorkomt in de
Hebreeuwse bijbel: vijf keer in Ex.~3:2--4 en \'e\'en keer in Dt.~33:16, waar
naar het verhaal in Exodus wordt verwezen. We weten dus uitzonderlijk weinig
over dit woord. Wat kunnen we toch afleiden over dit woord?

\subsection{Organisatie}
\label{sec:intro:org}
Om de betekenis van \snh{} helder te krijgen zullen we een taalkundige analyse
van het woord maken. De gebruikte methodes worden toegelicht in
\autoref{sec:meth}. In hoofdstukken~\ref{sec:syn} tot~\ref{sec:prag} wordt de
analyse uitgewerkt.