diff options
author | Camil Staps | 2016-06-06 23:20:34 +0200 |
---|---|---|
committer | Camil Staps | 2016-06-06 23:20:34 +0200 |
commit | 2975364eb680685b720bc3fbf64c9d30e12ef645 (patch) | |
tree | 3f3e03a825a3ec715ce840b4005c64cb58de673b /paper.tex | |
parent | Organisatie (diff) |
Paper: indeling, vuur
Diffstat (limited to 'paper.tex')
-rw-r--r-- | paper.tex | 35 |
1 files changed, 7 insertions, 28 deletions
@@ -7,6 +7,8 @@ \usepackage[hidelinks]{hyperref} \def\sectionautorefname{hoofdstuk} +\def\subsectionautorefname{paragraaf} +\def\tableautorefname{tabel} \usepackage{polyglossia} \setdefaultlanguage{dutch} @@ -28,6 +30,10 @@ \def\snh{\ez{סְנֶה}} \def\hsnh{\ez{הַסְּנֶ֑ה}} +\def\esh{\ez{אֵשׁ}} +\def\byr{\ez{בָּעַר}} +\def\lbt{\ez{לַבַּת}} +\def\lhbt{\ez{לֶהָבָה}} \definecolor{orange}{rgb}{1,0.4,0} \definecolor{darkgreen}{rgb}{0,0.6,0} @@ -52,34 +58,7 @@ \input{paper-syn} \input{paper-sem} \input{paper-prag} - -\medskip -%todo verwerken in verhaal hierboven -Meyers geeft een heel andere interpretatie~\citep[pp.~52--53]{meyers}. Dat de -struik niet verteerd wordt, is volgens haar het eerste wonder dat God aan Mozes -laat zien. - -De wonderen die God in zijn gesprek met Mozes laat zien volgen ook een ander -patroon dan de brandende braamstruik hier, wat een lezing van deze tekst als -eerste wonder onwaarschijnlijk maakt. In de discussie van Ex.~3:11--4:17 vraagt -Mozes twee keer om iets waarmee hij de Isra{\"e}lieten kan overtuigen dat hij -door God gezonden is. De eerste keer (3:13--14) krijgt Mozes de naam van God te -horen. Pas de tweede keer (4:1--9) krijgt Mozes twee tekenen van God om te -laten zien. Als de brandende braamstruik binnen dit patroon valt, waarom staan -deze wonderen pas op de tweede plaats en worden ze niet voor de naam van God -vermeld? Bovendien wordt geen van de twee als `groot verschijnsel' bestempeld. -De twee tekenen worden objectief beschreven, van Mozes' mogelijke verbazing als -in 3:3 lezen we niets. Bij de braamstruik wordt v.~5 gebruikt om de heiligheid -van het gebeuren te onderstrepen, maar van zulk soort kanttekeningen is in -4:1--9 geen sprake. De tekenen in 4:1--9 worden door Mozes' hand uitgevoerd en -zijn daarom ondergeschikt aan de brandende braamstruik waarin God zelf aanwezig -is. - -\medskip -We hebben een interpretatie gegeven van de brandende struik in Ex.~3:2--4 als -verwijzing naar de onderdrukking van het volk in Egypte. Deze lezing verklaart -de abrupte opkomst en afgang van de struik in het verhaal, en helpt bij het -plaatsen van deze verzen in de bredere context van Exodus. +\input{paper-concl} \printbibliography |