summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/paper.tex
diff options
context:
space:
mode:
authorCamil Staps2016-06-06 23:20:34 +0200
committerCamil Staps2016-06-06 23:20:34 +0200
commit2975364eb680685b720bc3fbf64c9d30e12ef645 (patch)
tree3f3e03a825a3ec715ce840b4005c64cb58de673b /paper.tex
parentOrganisatie (diff)
Paper: indeling, vuur
Diffstat (limited to 'paper.tex')
-rw-r--r--paper.tex35
1 files changed, 7 insertions, 28 deletions
diff --git a/paper.tex b/paper.tex
index b0b8e0a..51ad80d 100644
--- a/paper.tex
+++ b/paper.tex
@@ -7,6 +7,8 @@
\usepackage[hidelinks]{hyperref}
\def\sectionautorefname{hoofdstuk}
+\def\subsectionautorefname{paragraaf}
+\def\tableautorefname{tabel}
\usepackage{polyglossia}
\setdefaultlanguage{dutch}
@@ -28,6 +30,10 @@
\def\snh{\ez{סְנֶה}}
\def\hsnh{\ez{הַסְּנֶ֑ה}}
+\def\esh{\ez{אֵשׁ}}
+\def\byr{\ez{בָּעַר}}
+\def\lbt{\ez{לַבַּת}}
+\def\lhbt{\ez{לֶהָבָה}}
\definecolor{orange}{rgb}{1,0.4,0}
\definecolor{darkgreen}{rgb}{0,0.6,0}
@@ -52,34 +58,7 @@
\input{paper-syn}
\input{paper-sem}
\input{paper-prag}
-
-\medskip
-%todo verwerken in verhaal hierboven
-Meyers geeft een heel andere interpretatie~\citep[pp.~52--53]{meyers}. Dat de
-struik niet verteerd wordt, is volgens haar het eerste wonder dat God aan Mozes
-laat zien.
-
-De wonderen die God in zijn gesprek met Mozes laat zien volgen ook een ander
-patroon dan de brandende braamstruik hier, wat een lezing van deze tekst als
-eerste wonder onwaarschijnlijk maakt. In de discussie van Ex.~3:11--4:17 vraagt
-Mozes twee keer om iets waarmee hij de Isra{\"e}lieten kan overtuigen dat hij
-door God gezonden is. De eerste keer (3:13--14) krijgt Mozes de naam van God te
-horen. Pas de tweede keer (4:1--9) krijgt Mozes twee tekenen van God om te
-laten zien. Als de brandende braamstruik binnen dit patroon valt, waarom staan
-deze wonderen pas op de tweede plaats en worden ze niet voor de naam van God
-vermeld? Bovendien wordt geen van de twee als `groot verschijnsel' bestempeld.
-De twee tekenen worden objectief beschreven, van Mozes' mogelijke verbazing als
-in 3:3 lezen we niets. Bij de braamstruik wordt v.~5 gebruikt om de heiligheid
-van het gebeuren te onderstrepen, maar van zulk soort kanttekeningen is in
-4:1--9 geen sprake. De tekenen in 4:1--9 worden door Mozes' hand uitgevoerd en
-zijn daarom ondergeschikt aan de brandende braamstruik waarin God zelf aanwezig
-is.
-
-\medskip
-We hebben een interpretatie gegeven van de brandende struik in Ex.~3:2--4 als
-verwijzing naar de onderdrukking van het volk in Egypte. Deze lezing verklaart
-de abrupte opkomst en afgang van de struik in het verhaal, en helpt bij het
-plaatsen van deze verzen in de bredere context van Exodus.
+\input{paper-concl}
\printbibliography