summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/college-2.tex
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'college-2.tex')
-rw-r--r--college-2.tex111
1 files changed, 111 insertions, 0 deletions
diff --git a/college-2.tex b/college-2.tex
new file mode 100644
index 0000000..83f58d4
--- /dev/null
+++ b/college-2.tex
@@ -0,0 +1,111 @@
+% vim: spelllang=nl:
+\documentclass[a4paper]{article}
+
+\usepackage{geometry}
+\usepackage[dutch]{babel}
+\usepackage{enumitem}
+
+\title{Pastoraaltheologie\\\large{Vragen bij college 2}}
+\author{Camil Staps}
+\date{8 september 2016}
+
+\begin{document}
+
+\maketitle
+
+\begin{enumerate}
+ \item
+ Vier kenmerken voor de invoering van de pastoresvorming in Duitsland in 1774:
+
+ \begin{itemize}
+ \item Pragmatisch
+ \item Theorieloos
+ \item Theologieloos
+ \item ?
+ \end{itemize}
+
+ \item
+ Het materi\"ele object van de clericale benadering in de praktische theologie
+ is de uitoefening van het pastorale ambt,
+ d.w.z. de vragen en taken van de pastor binnen zijn pastorale praktijk.
+
+ \item
+ Het ging in de clericale benadering tot praktische theologie
+ vooral om praktische adviezen en beleidsvoorstellen.
+ Er bestond wel een theologie van het ambt (in de systematische theologie),
+ maar geen theologie van de ambtsuitoefening.
+
+ \item
+ Twee kritische kanttekeningen van Haarsma bij een benadering als pastorale technologie:
+
+ \begin{itemize}
+ \item
+ De drang naar specialisering in onze maatschappij (en de kerk)
+ is vaak overdreven en onverantwoord.
+ De persoon van de pastorale functionaris speelt een belangrijke rol,
+ we kunnen daar dus niet zomaar van abstraheren.
+
+ \item
+ Die persoon is echter niet het enige dat van belang is:
+ het gaat niet alleen om het geloof en de liefde van de pastor.
+ Haarsma kiest voor een middenweg,
+ de inbedding van de professionalisering in de spiritualiteit van de pastor.
+ \end{itemize}
+
+ \item
+ Het materi\"ele object van de ecclesiologische benadering in de praktische theologie
+ bestaat uit de opgaven van de kerk en uit het kerkelijk handelen.
+
+ \item
+ Ecclesiocentrisme is de tendens in de praktische theologie
+ het onderzoeksobject te beperken tot de (zelf)voltrekking van de kerk,
+ daarmee mogelijk christendom en heil buiten de kerk uitsluitend.
+
+ Men moet daarbij niet vergeten dat
+ (1) de kerk het hele volk Gods --- niet alleen de ambtsdragers --- omvat,
+ en (2) het pastoraal handelen ook een taak is van alle leden van de kerk.
+
+ Kortom: men moet uitgaan van een `juist' begrip van de kerk, niet te eng.
+
+ \item
+ De termen heilshistorische wijdsheid en eschatologische gestrektheid
+ behoren tot dit juiste begrip van de kerk.
+ Er wordt onder verstaan dat de kerk als organisatie
+ niet op zichzelf gericht is (moet zijn), maar op iets
+ `hogers' (een verticale beweging, gericht op het rijk Gods) en
+ `verders' (een horizontale beweging, gericht op de dienst aan de wereld).
+
+ \item
+ Plaatsen we het christendom binnen het geheel van kerk en samenleving,
+ dan moet het concrete heil en onheil van concrete mensen centraal zijn:
+ hun streven, hun pogen, hun hoop en wanhoop, etc.
+
+ Het gaat hier dus \emph{niet} om de reactie op (on)heil van de kerk als instituut,
+ maar als gemeenschap van gelovigen:
+ hoe gaan die om met de situaties die ze tegenkomen bij zichzelf en anderen?
+
+ \item
+ Het idee dat de praktische theologie een theologische handelingswetenschap is
+ benadrukt de subjectiviteit van ieder mens:
+ het gaat om \emph{diens} handelen.
+ Die subjectiviteit kan door allerlei redenen beschadigd zijn,
+ maar zijn het gezien hun roeping en schepping in Gods beeld
+ waard die subjectiviteit terug te vinden.
+
+ \item
+ Maatschappelijk actief: het publiek een stelling innemen en verdedigen.
+
+ Persoonlijk passief: een theologische reflectie op de eigen levensloop.
+
+ Maatschappelijk passief: ?
+
+ Persoonlijk actief: ?
+
+ \item
+ ?
+
+ \item
+ ?
+\end{enumerate}
+
+\end{document}