diff options
Diffstat (limited to 'college-2.tex')
-rw-r--r-- | college-2.tex | 111 |
1 files changed, 111 insertions, 0 deletions
diff --git a/college-2.tex b/college-2.tex new file mode 100644 index 0000000..83f58d4 --- /dev/null +++ b/college-2.tex @@ -0,0 +1,111 @@ +% vim: spelllang=nl: +\documentclass[a4paper]{article} + +\usepackage{geometry} +\usepackage[dutch]{babel} +\usepackage{enumitem} + +\title{Pastoraaltheologie\\\large{Vragen bij college 2}} +\author{Camil Staps} +\date{8 september 2016} + +\begin{document} + +\maketitle + +\begin{enumerate} + \item + Vier kenmerken voor de invoering van de pastoresvorming in Duitsland in 1774: + + \begin{itemize} + \item Pragmatisch + \item Theorieloos + \item Theologieloos + \item ? + \end{itemize} + + \item + Het materi\"ele object van de clericale benadering in de praktische theologie + is de uitoefening van het pastorale ambt, + d.w.z. de vragen en taken van de pastor binnen zijn pastorale praktijk. + + \item + Het ging in de clericale benadering tot praktische theologie + vooral om praktische adviezen en beleidsvoorstellen. + Er bestond wel een theologie van het ambt (in de systematische theologie), + maar geen theologie van de ambtsuitoefening. + + \item + Twee kritische kanttekeningen van Haarsma bij een benadering als pastorale technologie: + + \begin{itemize} + \item + De drang naar specialisering in onze maatschappij (en de kerk) + is vaak overdreven en onverantwoord. + De persoon van de pastorale functionaris speelt een belangrijke rol, + we kunnen daar dus niet zomaar van abstraheren. + + \item + Die persoon is echter niet het enige dat van belang is: + het gaat niet alleen om het geloof en de liefde van de pastor. + Haarsma kiest voor een middenweg, + de inbedding van de professionalisering in de spiritualiteit van de pastor. + \end{itemize} + + \item + Het materi\"ele object van de ecclesiologische benadering in de praktische theologie + bestaat uit de opgaven van de kerk en uit het kerkelijk handelen. + + \item + Ecclesiocentrisme is de tendens in de praktische theologie + het onderzoeksobject te beperken tot de (zelf)voltrekking van de kerk, + daarmee mogelijk christendom en heil buiten de kerk uitsluitend. + + Men moet daarbij niet vergeten dat + (1) de kerk het hele volk Gods --- niet alleen de ambtsdragers --- omvat, + en (2) het pastoraal handelen ook een taak is van alle leden van de kerk. + + Kortom: men moet uitgaan van een `juist' begrip van de kerk, niet te eng. + + \item + De termen heilshistorische wijdsheid en eschatologische gestrektheid + behoren tot dit juiste begrip van de kerk. + Er wordt onder verstaan dat de kerk als organisatie + niet op zichzelf gericht is (moet zijn), maar op iets + `hogers' (een verticale beweging, gericht op het rijk Gods) en + `verders' (een horizontale beweging, gericht op de dienst aan de wereld). + + \item + Plaatsen we het christendom binnen het geheel van kerk en samenleving, + dan moet het concrete heil en onheil van concrete mensen centraal zijn: + hun streven, hun pogen, hun hoop en wanhoop, etc. + + Het gaat hier dus \emph{niet} om de reactie op (on)heil van de kerk als instituut, + maar als gemeenschap van gelovigen: + hoe gaan die om met de situaties die ze tegenkomen bij zichzelf en anderen? + + \item + Het idee dat de praktische theologie een theologische handelingswetenschap is + benadrukt de subjectiviteit van ieder mens: + het gaat om \emph{diens} handelen. + Die subjectiviteit kan door allerlei redenen beschadigd zijn, + maar zijn het gezien hun roeping en schepping in Gods beeld + waard die subjectiviteit terug te vinden. + + \item + Maatschappelijk actief: het publiek een stelling innemen en verdedigen. + + Persoonlijk passief: een theologische reflectie op de eigen levensloop. + + Maatschappelijk passief: ? + + Persoonlijk actief: ? + + \item + ? + + \item + ? +\end{enumerate} + +\end{document} |