summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/college-6.tex
diff options
context:
space:
mode:
authorCamil Staps2016-10-13 15:28:44 +0200
committerCamil Staps2016-10-13 15:28:44 +0200
commit34a2d5d0588d12106d05bcc9ec3c485508ad514f (patch)
treee12ec3071b7ce628089b56f6fd4a2361f21f641f /college-6.tex
parentCollege 6 (diff)
Aantekeningen college 6
Diffstat (limited to 'college-6.tex')
-rw-r--r--college-6.tex40
1 files changed, 30 insertions, 10 deletions
diff --git a/college-6.tex b/college-6.tex
index 9e8d61e..366ad34 100644
--- a/college-6.tex
+++ b/college-6.tex
@@ -14,19 +14,31 @@
\maketitle
+\comment{%
+ Hoofdvraag: hoe verwoorden mensen hun geloof?
+ Van traditie (college 4), naar communicatie (college 5), naar de inhoud (het geloof, college 6).}
+
\begin{enumerate}
\item
De hermeneutische dimensie van het geloof houdt in dat mensen
weer meer aandacht gaan hebben voor de primaire teksten van de traditie
in interpersoonlijke en intrapersoonlijke communicatie.
- Dit dient zowel een creatieve als een kritische functie:
- creatief, omdat het de lezer tot nieuwe inzichten kan brengen\question{(?)};
- kritisch, omdat het de lezer zijn gedrag aan de traditie laat meten\question{(?)}.
+ Hermeneutiek van het zelf:
+ iemand heeft teksten nodig om zichzelf als gelovige te begrijpen.
+ Een po\"etische tekst heeft zowel een creatieve als een kritische functie:
+ creatief, omdat het de lezer tot nieuwe inzichten kan brengen;
+ kritisch, omdat het de lezer zijn gedrag aan de traditie laat meten.
+
+ Deze hermeneutiek van Ricoeur wordt ook wel \emph{inscriptie}hermeneutiek genoemd,
+ omdat de lezer zijn ervaring van het geloof in de tekst schrijft.
\item
Narratieve getuigenis heeft twee betekenissen:
(a) een persoonlijke: dat de getuigenis fragiel maar voor het subject overtuigend is en in actie resulteert;
- (b) \'e\'en die gerelateerd is aan christelijke teksten.
+ (b) \'e\'en die gerelateerd is aan christelijke teksten,
+ d.w.z. dat de getuigenis voortkomt
+ --- op een niet-mechanische manier, maar in samenwerking met de lezer ---
+ uit de wereld van de tekst.
\item
Bij een hermeneutische benadering van een tekst gaat het
@@ -40,6 +52,11 @@
en op reis gaan met de tekst%
\question{~(wat dat ook moge betekenen)}.
+ Om de betekenis van een tekst te achterhalen kunnen we kijken
+ (a) in de tekst (naar de structuur),
+ (b) achter de tekst (naar de auteur en diens mogelijke bedoelingen) of
+ (c) voor de tekst (naar de wereld waar de tekst naar refereert).
+
\item
De ontwikkeling van het plot van een tekst is een dynamisch proces
dat plaatsvindt in de interactie tussen de tekst en de lezer:
@@ -50,11 +67,14 @@
\begin{itemize}
\item Prefiguratief,
- wanneer de handeling zelf narratieve elementen bevat.
+ wanneer de handeling zelf narratieve elementen bevat,
+ doordat elke handeling is ingebed in symbolische systemen (culturele tradities, etc.).
\item Configuratief,
- die de organisatie van de tekst die haar tot verhaal maakt.
+ de organisatie van de tekst die haar tot verhaal maakt:
+ door het combineren van gebeurtenissen wordt het plot geconstrueerd.
\item Refiguratief,
een vrij plan of vrije handeling die voortkomt uit het lezen van de tekst.
+ De tekst nodigt hier (dringend) toe uit.
\end{itemize}
\item
@@ -96,15 +116,15 @@
en toch is het anders dan `ikzelf'.
\item
- Intersubjectief: door de ander te herkennen in de verantwoordelijkheid die hij voor me neemt
- en die ik neem voor anderen.
+ Intersubjectief: door de ander te herkennen
+ in de verantwoordelijkheid die hij voor mij neemt en die ik neem voor anderen.
\item
- Intrasubjectief: door de stem van het bewustzijn te herkennen
- \question{(Wat betekent dit?)}.
+ Intrasubjectief: door het geweten als ander te herkennen.
\end{itemize}
\item
+
\end{enumerate}
\end{document}