diff options
author | Camil Staps | 2016-10-13 15:28:44 +0200 |
---|---|---|
committer | Camil Staps | 2016-10-13 15:28:44 +0200 |
commit | 34a2d5d0588d12106d05bcc9ec3c485508ad514f (patch) | |
tree | e12ec3071b7ce628089b56f6fd4a2361f21f641f | |
parent | College 6 (diff) |
Aantekeningen college 6
-rw-r--r-- | college-6.tex | 40 |
1 files changed, 30 insertions, 10 deletions
diff --git a/college-6.tex b/college-6.tex index 9e8d61e..366ad34 100644 --- a/college-6.tex +++ b/college-6.tex @@ -14,19 +14,31 @@ \maketitle +\comment{% + Hoofdvraag: hoe verwoorden mensen hun geloof? + Van traditie (college 4), naar communicatie (college 5), naar de inhoud (het geloof, college 6).} + \begin{enumerate} \item De hermeneutische dimensie van het geloof houdt in dat mensen weer meer aandacht gaan hebben voor de primaire teksten van de traditie in interpersoonlijke en intrapersoonlijke communicatie. - Dit dient zowel een creatieve als een kritische functie: - creatief, omdat het de lezer tot nieuwe inzichten kan brengen\question{(?)}; - kritisch, omdat het de lezer zijn gedrag aan de traditie laat meten\question{(?)}. + Hermeneutiek van het zelf: + iemand heeft teksten nodig om zichzelf als gelovige te begrijpen. + Een po\"etische tekst heeft zowel een creatieve als een kritische functie: + creatief, omdat het de lezer tot nieuwe inzichten kan brengen; + kritisch, omdat het de lezer zijn gedrag aan de traditie laat meten. + + Deze hermeneutiek van Ricoeur wordt ook wel \emph{inscriptie}hermeneutiek genoemd, + omdat de lezer zijn ervaring van het geloof in de tekst schrijft. \item Narratieve getuigenis heeft twee betekenissen: (a) een persoonlijke: dat de getuigenis fragiel maar voor het subject overtuigend is en in actie resulteert; - (b) \'e\'en die gerelateerd is aan christelijke teksten. + (b) \'e\'en die gerelateerd is aan christelijke teksten, + d.w.z. dat de getuigenis voortkomt + --- op een niet-mechanische manier, maar in samenwerking met de lezer --- + uit de wereld van de tekst. \item Bij een hermeneutische benadering van een tekst gaat het @@ -40,6 +52,11 @@ en op reis gaan met de tekst% \question{~(wat dat ook moge betekenen)}. + Om de betekenis van een tekst te achterhalen kunnen we kijken + (a) in de tekst (naar de structuur), + (b) achter de tekst (naar de auteur en diens mogelijke bedoelingen) of + (c) voor de tekst (naar de wereld waar de tekst naar refereert). + \item De ontwikkeling van het plot van een tekst is een dynamisch proces dat plaatsvindt in de interactie tussen de tekst en de lezer: @@ -50,11 +67,14 @@ \begin{itemize} \item Prefiguratief, - wanneer de handeling zelf narratieve elementen bevat. + wanneer de handeling zelf narratieve elementen bevat, + doordat elke handeling is ingebed in symbolische systemen (culturele tradities, etc.). \item Configuratief, - die de organisatie van de tekst die haar tot verhaal maakt. + de organisatie van de tekst die haar tot verhaal maakt: + door het combineren van gebeurtenissen wordt het plot geconstrueerd. \item Refiguratief, een vrij plan of vrije handeling die voortkomt uit het lezen van de tekst. + De tekst nodigt hier (dringend) toe uit. \end{itemize} \item @@ -96,15 +116,15 @@ en toch is het anders dan `ikzelf'. \item - Intersubjectief: door de ander te herkennen in de verantwoordelijkheid die hij voor me neemt - en die ik neem voor anderen. + Intersubjectief: door de ander te herkennen + in de verantwoordelijkheid die hij voor mij neemt en die ik neem voor anderen. \item - Intrasubjectief: door de stem van het bewustzijn te herkennen - \question{(Wat betekent dit?)}. + Intrasubjectief: door het geweten als ander te herkennen. \end{itemize} \item + \end{enumerate} \end{document} |