diff options
author | Camil Staps | 2016-10-03 15:42:14 +0200 |
---|---|---|
committer | Camil Staps | 2016-10-03 15:42:14 +0200 |
commit | e50063dff2acc01e3ec6db5e110007893638e06f (patch) | |
tree | 1a0b4c554347133241ad2d9530715e335b123242 /college-45.tex | |
parent | Aanpassingen n.a.v. college 4 (diff) |
College 5
Diffstat (limited to 'college-45.tex')
-rw-r--r-- | college-45.tex | 56 |
1 files changed, 50 insertions, 6 deletions
diff --git a/college-45.tex b/college-45.tex index f9ff8c3..9502fb2 100644 --- a/college-45.tex +++ b/college-45.tex @@ -69,12 +69,12 @@ \item Zes aspecten uit de communicatietheorie van Jakobson die in interpersoonlijke communicatie onderscheiden kunnen worden: - zender (zendt een bericht naar de ontvanger met een \emph{intentie}), - ontvanger (neemt de boodschap tot zich), - medium (contact tussen zender en ontvanger), - bericht (hoe de boodschap is geconstrueerd), - code (bv. een taal) en - context (waarbinnen de boodschap speelt). + \emph{zender} (zendt een bericht naar de ontvanger met een \emph{intentie}), + \emph{ontvanger} (neemt de boodschap tot zich), + \emph{medium} (contact tussen zender en ontvanger), + \emph{bericht} (hoe de boodschap is geconstrueerd), + \emph{code} (bv. een taal) en + \emph{context} (waarbinnen de boodschap speelt). \item De zender brengt niet alleen rauwe kennis over, @@ -93,6 +93,50 @@ Op dit moment kan de ontvanger terugkoppelen aan de zender. Als dit gebeurt wisselen de rollen om. Gebeurt dit een tweede maal, dan is de circulaire beweging rond. + + \item + \question{Dit is geen vraag.} + + \item + Een code is een motief dat veronderstellingen en aannames van een bericht bevat. + Codes worden gebruikt door de zender om een bericht nauwgezet over te brengen, + en door de ontvanger om het juist te interpreteren. + De communicatie kan problemen ondervinden wanneer de ontvanger de codes die gebruikt zijn bij het opstellen van een bericht niet kent. + Op dit moment kan onderwijzing in die codes helpen. + + \item + Verschillende soorten teksten refereren, volgens Ricoeur, op een verschillende manier naar hun referenten. + Ieder literair genre dat we in de Schrift vinden presenteert God op een andere manier + en refereert naar andere aspecten van de eerste momenten van de religieuze gemeenschap. + Hierdoor is God niet te reduceren tot een filosofisch begrip. + Een po\"etische tekst probeert geen objectieve beschrijving te geven, + maar de lezer in contact te brengen met de referent. + Het po\"etische genre presenteert God aan de lezer zoals Hij uit de tekst naar voren komt, + en is daarmee het meest gepaste genre om de pluriformiteit van Gods naam te communiceren. + + \item + Intrapersoonlijke dialoog kan worden gezien als een dialoog tussen `Ik' en `Mijzelf'. + De Ik is de organisator van deze dialoog. + De dialoog vindt plaats tussen verschillende posities die de Ik kent, de Mijzelven. + De Ik geeft de Mijzelven een stem en laat ze met elkaar in discussie gaan. + \question{Op welke waarnemingen dit schema berust blijft onduidelijk.} + + \item + Zie 12. + + \item + Binnen intrapersoonlijke dialoog spelen dezelfde factoren een rol als bij interpersoonlijke dialoog: + \emph{zender} (de positie door de Ik geactualiseerd, die verschillende diachronische ervaringen samen neemt), + \emph{ontvanger} (die kritisch de momenteel geactualiseerde Mijzelf bevraagt), + \emph{medium} (openheid, introspectie, etc.), + \emph{bericht} (en de wijze waarop dat bericht ooit kenbaar is geworden, bv. in een lezing, ervaring, etc.), + \emph{code} (dat wat voor zich spreekt voor de Ik) en + \emph{context} (de relatie van de Ik met God). + + \item + God kan een referent van christelijke teksten zijn + doordat de genres een pluriforme afbeelding mogelijk maken. + Daarnaast is van belang dat de ontvanger de tekst binnen een christelijke code leest. \end{enumerate} \end{document} |