diff options
author | Camil Staps | 2016-09-29 17:25:26 +0200 |
---|---|---|
committer | Camil Staps | 2016-09-29 17:25:26 +0200 |
commit | 123e171b20e260a3edab0ae6612b9df9d10bf0c8 (patch) | |
tree | 833bf6fbe9a90535f380750c5195f825a165f1e2 /college-45.tex | |
parent | Start college 4/5 (diff) |
Aanpassingen n.a.v. college 4
Diffstat (limited to 'college-45.tex')
-rw-r--r-- | college-45.tex | 25 |
1 files changed, 20 insertions, 5 deletions
diff --git a/college-45.tex b/college-45.tex index 7a922ff..f9ff8c3 100644 --- a/college-45.tex +++ b/college-45.tex @@ -16,7 +16,10 @@ \begin{enumerate} \item - Drie niveaus waarop de christelijke traditie wordt doorgegeven: + \comment{% + God communiceert zichzelf naar opeenvolgende generaties + in zowel een verticale als een horizontale dimensie.} + Drie niveaus waarop de christelijke traditie (in de horizontale dimensie) wordt doorgegeven: \begin{description}[itemsep=0pt] \item[Macroniveau:] @@ -29,16 +32,22 @@ \item Twee communicatieve vormen waar dit doorgeven gebruik van maakt: - interpersoonlijke en intrapersoonlijke dialoog. + interpersoonlijke en intrapersoonlijke dialoog. Dit berust op het antropologische `feit' \question{(waar geen verwijzing voor wordt gegeven)} dat mensen in dialoog gesitueerd zijn. + Deze dialoog verklaart de geloofstwijfel die veel (alle?) mensen hebben. \item Twee kenmerken van het traditiebegrip in Vaticanum I: ecclesiocentrisch, gefocust op het veiligstellen van de autoriteit van de clerus, en daarmee ook vooral als een verzameling proposities. + De volheid van de openbaring is latent aanwezig in de Schrift + (want anders zou kennis van God contingent zijn), + maar moet door de kerk worden uitgelegd. + Het magisterium heeft gezag wegens apostolische opvolging. + \item Bij Colgar ontstaat traditie in de samenwerking tussen mens en God. De laatste laat leven door Jezus propageren door generaties. @@ -60,14 +69,20 @@ \item Zes aspecten uit de communicatietheorie van Jakobson die in interpersoonlijke communicatie onderscheiden kunnen worden: - zender, ontvanger, verbintenis, bericht, code en context. + zender (zendt een bericht naar de ontvanger met een \emph{intentie}), + ontvanger (neemt de boodschap tot zich), + medium (contact tussen zender en ontvanger), + bericht (hoe de boodschap is geconstrueerd), + code (bv. een taal) en + context (waarbinnen de boodschap speelt). \item De zender brengt niet alleen rauwe kennis over, maar altijd ook zijn eigen ervaring en intentie, voor zover daaraan gerelateerd. - Dit is het emotieve aspect van de communicatie. + Dit is het emotieve aspect van de communicatie: + er ontstaat betrokkenheid tussen zender en ontvanger. - \question{Over het conatieve aspect kon ik geen uitleg vinden.} + De conatieve functie van de communicatie is dat de ontvanger wordt uitgelokt en aangespoord tot een reactie. \item De zender getuigt van een bepaalde ervaring tegenover een (mogelijke) ontvanger. |