diff options
author | Camil Staps | 2016-09-28 21:26:06 +0200 |
---|---|---|
committer | Camil Staps | 2016-09-28 21:26:06 +0200 |
commit | d4d4b85038a1efad1280a99e85fc5a85e95427da (patch) | |
tree | 9c3a0f6ab58d018cf65779e7ddb1dae780aa16e3 /college-45.tex | |
parent | College 3 aantekeningen (diff) |
Start college 4/5
Diffstat (limited to 'college-45.tex')
-rw-r--r-- | college-45.tex | 83 |
1 files changed, 83 insertions, 0 deletions
diff --git a/college-45.tex b/college-45.tex new file mode 100644 index 0000000..7a922ff --- /dev/null +++ b/college-45.tex @@ -0,0 +1,83 @@ +% vim: spelllang=nl: +\documentclass[a4paper]{article} + +\usepackage{geometry} +\usepackage[dutch]{babel} +\usepackage{enumitem} +\usepackage{pt} + +\title{Pastoraaltheologie\\\large{Vragen bij college 4/5}} +\author{Camil Staps} +\date{28 september 2016} + +\begin{document} + +\maketitle + +\begin{enumerate} + \item + Drie niveaus waarop de christelijke traditie wordt doorgegeven: + + \begin{description}[itemsep=0pt] + \item[Macroniveau:] + van goddelijke openbaring aan alle generaties; + \item[Mesoniveau:] + van de lokale keuken aan bepaalde groepen, bv. in de liturgie; + \item[Microniveau:] + van individuen aan elkaar, bv. in familiale context. + \end{description} + + \item + Twee communicatieve vormen waar dit doorgeven gebruik van maakt: + interpersoonlijke en intrapersoonlijke dialoog. + Dit berust op het antropologische `feit' + \question{(waar geen verwijzing voor wordt gegeven)} + dat mensen in dialoog gesitueerd zijn. + + \item + Twee kenmerken van het traditiebegrip in Vaticanum I: + ecclesiocentrisch, gefocust op het veiligstellen van de autoriteit van de clerus, + en daarmee ook vooral als een verzameling proposities. + + \item + Bij Colgar ontstaat traditie in de samenwerking tussen mens en God. + De laatste laat leven door Jezus propageren door generaties. + Dat wat is doorgeven is het idee van een thuis, warmte en veiligheid, bij God. + + \item + Dei Verbum maakt een duidelijk onderscheid tussen de openbaring zelf en haar overlevering. + Het eerste is verticaal, het tweede horizontaal. + In die horizontale beweging kunnen de drie niveaus worden onderscheiden: + traditie in het kerkelijke leven (macro), + de bisschoppen als leraren (meso) en + de leken bij hun studie van de traditie (micro). + + De documenten van Vaticanum II blijven hangen bij een abstract begrip van traditie + en bespreken de communicatieve modus van horizontale overlevering niet. + Ze gaan wel uit van een dialoog op microniveau + wanneer ze een open dialoog veronderstellen, + maar bespreken die dialoog vervolgens niet. + + \item + Zes aspecten uit de communicatietheorie van Jakobson die in interpersoonlijke communicatie onderscheiden kunnen worden: + zender, ontvanger, verbintenis, bericht, code en context. + + \item + De zender brengt niet alleen rauwe kennis over, + maar altijd ook zijn eigen ervaring en intentie, voor zover daaraan gerelateerd. + Dit is het emotieve aspect van de communicatie. + + \question{Over het conatieve aspect kon ik geen uitleg vinden.} + + \item + De zender getuigt van een bepaalde ervaring tegenover een (mogelijke) ontvanger. + Die ontvanger moet op dat moment bepalen of hij een deel van zijn leven toevertrouwt aan de zender, + d.w.z., of hij de getuigenis die de zender aflegt zelf ook kritisch wil testen + (in de hoop dat die ook voor hemzelf van belang kan zijn). + Na dit kritisch testen door beide partijen kan de getuigenis als waarheid bestempeld worden. + Op dit moment kan de ontvanger terugkoppelen aan de zender. + Als dit gebeurt wisselen de rollen om. + Gebeurt dit een tweede maal, dan is de circulaire beweging rond. +\end{enumerate} + +\end{document} |