summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/college-45.tex
diff options
context:
space:
mode:
authorCamil Staps2016-09-28 21:26:06 +0200
committerCamil Staps2016-09-28 21:26:06 +0200
commitd4d4b85038a1efad1280a99e85fc5a85e95427da (patch)
tree9c3a0f6ab58d018cf65779e7ddb1dae780aa16e3 /college-45.tex
parentCollege 3 aantekeningen (diff)
Start college 4/5
Diffstat (limited to 'college-45.tex')
-rw-r--r--college-45.tex83
1 files changed, 83 insertions, 0 deletions
diff --git a/college-45.tex b/college-45.tex
new file mode 100644
index 0000000..7a922ff
--- /dev/null
+++ b/college-45.tex
@@ -0,0 +1,83 @@
+% vim: spelllang=nl:
+\documentclass[a4paper]{article}
+
+\usepackage{geometry}
+\usepackage[dutch]{babel}
+\usepackage{enumitem}
+\usepackage{pt}
+
+\title{Pastoraaltheologie\\\large{Vragen bij college 4/5}}
+\author{Camil Staps}
+\date{28 september 2016}
+
+\begin{document}
+
+\maketitle
+
+\begin{enumerate}
+ \item
+ Drie niveaus waarop de christelijke traditie wordt doorgegeven:
+
+ \begin{description}[itemsep=0pt]
+ \item[Macroniveau:]
+ van goddelijke openbaring aan alle generaties;
+ \item[Mesoniveau:]
+ van de lokale keuken aan bepaalde groepen, bv. in de liturgie;
+ \item[Microniveau:]
+ van individuen aan elkaar, bv. in familiale context.
+ \end{description}
+
+ \item
+ Twee communicatieve vormen waar dit doorgeven gebruik van maakt:
+ interpersoonlijke en intrapersoonlijke dialoog.
+ Dit berust op het antropologische `feit'
+ \question{(waar geen verwijzing voor wordt gegeven)}
+ dat mensen in dialoog gesitueerd zijn.
+
+ \item
+ Twee kenmerken van het traditiebegrip in Vaticanum I:
+ ecclesiocentrisch, gefocust op het veiligstellen van de autoriteit van de clerus,
+ en daarmee ook vooral als een verzameling proposities.
+
+ \item
+ Bij Colgar ontstaat traditie in de samenwerking tussen mens en God.
+ De laatste laat leven door Jezus propageren door generaties.
+ Dat wat is doorgeven is het idee van een thuis, warmte en veiligheid, bij God.
+
+ \item
+ Dei Verbum maakt een duidelijk onderscheid tussen de openbaring zelf en haar overlevering.
+ Het eerste is verticaal, het tweede horizontaal.
+ In die horizontale beweging kunnen de drie niveaus worden onderscheiden:
+ traditie in het kerkelijke leven (macro),
+ de bisschoppen als leraren (meso) en
+ de leken bij hun studie van de traditie (micro).
+
+ De documenten van Vaticanum II blijven hangen bij een abstract begrip van traditie
+ en bespreken de communicatieve modus van horizontale overlevering niet.
+ Ze gaan wel uit van een dialoog op microniveau
+ wanneer ze een open dialoog veronderstellen,
+ maar bespreken die dialoog vervolgens niet.
+
+ \item
+ Zes aspecten uit de communicatietheorie van Jakobson die in interpersoonlijke communicatie onderscheiden kunnen worden:
+ zender, ontvanger, verbintenis, bericht, code en context.
+
+ \item
+ De zender brengt niet alleen rauwe kennis over,
+ maar altijd ook zijn eigen ervaring en intentie, voor zover daaraan gerelateerd.
+ Dit is het emotieve aspect van de communicatie.
+
+ \question{Over het conatieve aspect kon ik geen uitleg vinden.}
+
+ \item
+ De zender getuigt van een bepaalde ervaring tegenover een (mogelijke) ontvanger.
+ Die ontvanger moet op dat moment bepalen of hij een deel van zijn leven toevertrouwt aan de zender,
+ d.w.z., of hij de getuigenis die de zender aflegt zelf ook kritisch wil testen
+ (in de hoop dat die ook voor hemzelf van belang kan zijn).
+ Na dit kritisch testen door beide partijen kan de getuigenis als waarheid bestempeld worden.
+ Op dit moment kan de ontvanger terugkoppelen aan de zender.
+ Als dit gebeurt wisselen de rollen om.
+ Gebeurt dit een tweede maal, dan is de circulaire beweging rond.
+\end{enumerate}
+
+\end{document}