diff options
author | Camil Staps | 2016-12-15 15:23:01 +0100 |
---|---|---|
committer | Camil Staps | 2016-12-15 15:23:01 +0100 |
commit | 7deef7a0fea5e4652b6f183702298459a1ad7665 (patch) | |
tree | a66ddbffac6cb6b06d01d8a26791d3692fef27c3 /college-12.tex | |
parent | College 11 (diff) |
College 12
Diffstat (limited to 'college-12.tex')
-rw-r--r-- | college-12.tex | 87 |
1 files changed, 87 insertions, 0 deletions
diff --git a/college-12.tex b/college-12.tex new file mode 100644 index 0000000..aa1ebd6 --- /dev/null +++ b/college-12.tex @@ -0,0 +1,87 @@ +% vim: spelllang=nl: +\documentclass[a4paper]{article} + +\usepackage{geometry} +\usepackage[dutch]{babel} +\usepackage{enumitem} +\usepackage{pt} + +\title{Pastoraaltheologie\\\large{Vragen bij college 12}} +\author{Camil Staps} +\date{15 december 2016} + +\begin{document} + +\maketitle + +\comment{ + Een kritisch perspectief op de empirische theologie zoals die in Nijmegen wordt gedoceerd. + Kernpunt is dat Immink bang is dat we `het kind met het badwater weggooien' en uiteindelijk helemaal niet meer over God praten.} + +\begin{enumerate} + \item + Volgens Immink is het materieel object een praxis, + i.h.b. de betrekking tussen God en mens, waarbij ook God subject is + (anders dan Hermans, `handelen in de naam van God') + (namelijk subject van de openbaring). + Deze praxis bestaat uit de twee componenten: + (a) geloofsleven (het geloof zoals het voorkomt in de levens van mensen); + (b) communicatie van geloof. + + \item + Het verschil tussen een theologische en een sociaalwetenschappelijke benadering van geloof is + dat bij de laatste het godsdienstige in termen van iets anders (sociale cohesie; psychische ontwikkeling; etc.) wordt uitgelegd: + het is een buitenperspectief. + Een theologische benadering heeft een binnenperspectief: + de reconstructie is theoriegestuurd; + ze gebruikt de begrippen die de geloofstraditie met zich meebrengt. + + \item + Empirische wetenschap kan worden uitgevoerd `alsof er geen God bestaat': + je kunt, volgens Immink, een perspectief aannemen waarbij je dit aanneemt. + De godsdienst wordt dan verklaard vanuit externe factoren. + + \item + In de empirische wetenschap moet, volgens Van der Ven, het onderzochte fenomeen empirisch waarneembaar zijn. + God is dat niet, dus kan God niet het onderzoeksobject zijn. + In plaats daarvan kunnen we wel het geloof in God observeren. + Dit geloof is dus het directe object van de theologie, terwijl God het directe object van het geloof is. + + \item + Volgens Immink is de term `empirisch' in `empirische theologie' problematisch, omdat: + + \begin{itemize} + \item + De suggestie wordt gewekt dat het begrippenkader en de theorievorming worden bepaald door de \emph{filosofische} stroming van het empirisme + \comment{die stelt dat alle kennis uit waarnemingen valt af te leiden}; + \item + Door alleen de religieuze ervaring te analyseren ontwikkelen we nog geen metafysisch theoretisch kader + \comment{wat we nodig hebben om ervoor te zorgen dat we God niet vergeten}; + \item + Bij een empirische benadering, zoals ook Van der Veen heeft, moet je uitgaan van een `gematigd conceptueel realisme' + \comment{(d.w.z.: er is een zeker verband tussen de werkelijkheid en de conceptualisering)} --- + God heeft echter een mysteriekarakter, en het is niet duidelijk hoe een \emph{gematigd} conceptueel realisme daarop toepasbaar is. + \comment{Immink pleit dus voor een sterker conceptueel realisme, + waar er wel een verband tussen de mysterieuze God en een conceptualisering kan bestaan.} + \end{itemize} + + \item + \question{Zie nieuwe versie slides op blackboard.} + + \item + Er is een dialoog tussen de normatieve structuur van de cultuur en de traditie van geloofsgemeenschappen. + In de interpretatie van die dialoog is geen ijkpunt: er is geen manier om vast te stellen wat nu echt waar is; + wat echt betrekking heeft op God. + + \item + \question{?} + + \item + Volgens Immink is er een absoluut ijkpunt in de wisselwerking tussen ervaring en traditie. + Dit is de identiteitsbepalende belijdenis `Jezus is de Christus'. + Deze belijdenis is geen interpretatie, maar een woord en daad van God. + Ze verwijst naar een metafysische werkelijkheid waarin de gemeenschap tussen God en mens besloten ligt: + dit ijkpunt wordt niet aangetast door interpretaties en hermeneutiek. +\end{enumerate} + +\end{document} |