summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorCamil Staps2016-11-09 12:19:21 +0100
committerCamil Staps2016-11-09 12:19:21 +0100
commit6e619b2d8983753ed5e1c4a7e6b046764b81adc7 (patch)
treeebdd29ed918b5ea4825a15f8a1f4e6b93eea9c5c
parentAantekeningen college 6 (diff)
Start college 8
-rw-r--r--college-8.tex38
1 files changed, 38 insertions, 0 deletions
diff --git a/college-8.tex b/college-8.tex
new file mode 100644
index 0000000..2fea2cb
--- /dev/null
+++ b/college-8.tex
@@ -0,0 +1,38 @@
+% vim: spelllang=nl:
+\documentclass[a4paper]{article}
+
+\usepackage{geometry}
+\usepackage[dutch]{babel}
+\usepackage{enumitem}
+\usepackage{pt}
+
+\title{Pastoraaltheologie\\\large{Vragen bij college 8}}
+\author{Camil Staps}
+\date{10 november 2016}
+
+\begin{document}
+
+\maketitle
+
+\begin{enumerate}
+ \item
+ Sinds Heidegger wordt hermeneutiek door sommigen relationeel, ontologisch en universeel opgevat:
+ relationeel, omdat de interpreteerder onlosmakelijk verbonden is aan het ge{\"\i}nterpreteerde object;
+ ontologisch, omdat \question\dots;
+ universeel, omdat \question\dots.
+
+ \item
+ We kunnen tijd niet (meer) als lineair \'e\'enrightingsproces ervaren,
+ maar zien verleden en toekomst als in strijd verwikkelde tegenpolen.
+ Dat we niet uit deze tijdservaring kunnen stappen maakt dat we onszelf, een tekst of ritueel nooit volledig kunnen begrijpen.
+ Dit leidt tot een hermeneutische crisis.
+
+ \item
+ Mensen kunnen de dimensie van tijd niet ontglippen omdat ze er in staan.
+ Dit betekent echter ook dat ze al tijdens hun leven onderdeel zijn van de geschiedenis en de traditie.
+ Dat maakt het voor hen mogelijk die traditie te begrijpen.
+ Wanneer we die traditie, die we niet direct op de moderne tijd toe kunnen passen,
+ `vertalen' of `appropri\"eren', staan we in de \emph{hermeneutische cirkel}.
+\end{enumerate}
+
+\end{document}