diff options
author | Camil Staps | 2016-09-27 22:45:03 +0200 |
---|---|---|
committer | Camil Staps | 2016-09-27 22:45:03 +0200 |
commit | 200275850a5eeedb86da7280fd3da53ce76b39f7 (patch) | |
tree | 44962ed0cd1a7711130202b5c81ffd3957b672a5 /college-4.tex | |
parent | College 2 (diff) |
College 4
Diffstat (limited to 'college-4.tex')
-rw-r--r-- | college-4.tex | 84 |
1 files changed, 84 insertions, 0 deletions
diff --git a/college-4.tex b/college-4.tex new file mode 100644 index 0000000..9dd7d93 --- /dev/null +++ b/college-4.tex @@ -0,0 +1,84 @@ +% vim: spelllang=nl: +\documentclass[a4paper]{article} + +\usepackage{geometry} +\usepackage[dutch]{babel} +\usepackage{enumitem} + +\title{Geschiedenis van Kerk en Theologie\\\large{Opdracht bij college 4}} +\author{Camil Staps} +\date{28 september 2016} + +\begin{document} + +\maketitle + +\section*{Verslag college 3} +In de 4\textsuperscript{e} eeuw wordt het christendom geleidelijk ge{\"\i}ntegreerd in het Romeinse rijk: + eerst wordt godsdienstvrijheid verordend (Constantijn), + uiteindelijk wordt het christendom zelfs staatsgodsdienst. +Verscheidene ketterijen worden afgewezen + (Arius: Zoon staat lager dan de Vader; + Apollinaris: Jezus had zuiver goddelijke natuur; + Nestorius: Maria is niet de moeder Gods; + Eutyches: goddelijke natuur Jezus domineert), + het geloof ontwikkelt zich middels deze ketterijen en hun afwijzing in concilies. +Geloofsbelijdenissen worden geschreven om af te zetten tegen ketterijen en de gelovigen bij elkaar te houden. + +Bovenstaande lijkt te suggereren dat er \'e\'en duidelijke orthodoxe stroming is. +Dat was niet het geval. +Verschillende schisma's in de kerk ontstaan al vroeg. + +Edward Schillebeeckx wijst de christologische discussie af als irrelevant. +Volgens hem zijn de eerste bronnen van het geloof verhalen over Jezus en de eigen ervaring --- niet dogma's. + +Augustinus was een belangrijke kerkvader. +Eerst Maniche{\"\i}st% + \footnote{Wijdverbreide, sterk dualistische en elitaire godsdienst, + die volgens Linda Woodhead uitgestorven doordat het zich niet, + anders dan het Christendom, + aan een politieke macht wist te koppelen.} + bekeert hij zich en wordt hij bisschop in Hippo. +Hij schrijft verschillende boeken, waaronder \'e\'en over de Drie-eenheid. +Het idee van de erfzonde% + \footnote{Dat de mens intrinsiek zondig is sinds Adam en Eva, + en dus op Gods genade aangewezen zijn om slechte neigingen te weerstaan.} + is ook afkomstig van hem. +Dit wil overigens niet zeggen dat hij, zoals Pelagius, stelt dat de menselijke wil verzwakt is door de zondeval: + als de mens het werkelijk wil, kan hij zalig worden. + +Augustinus is ook bekend van de discussie die hij voerde met de Donatisten. +Het Donatisme stelde dat alleen christenen die vervolging weerstonden clerici konden zijn. +Dit wierp de vraag op van de geldigheid van sacramenten bediend door clerici die wel bogen voor de vervolging. +Augustinus stelt dat de werking van een sacrament berust op de ontvanger en de kerk. + +\section*{Evaluatie cursus tot nu toe} +Ik moet zeggen dat ik nog weinig heb geleerd deze cursus, + omdat de vroegchristelijke stromingen die we hebben behandeld + ook zijn langsgekomen bij het vak Dogmatiek I, wat ik vorig jaar heb gevolgd. +Wel was het nuttig dit even te herhalen. +Natuurlijk waren er wel kleine onderwerpen die nieuw waren, + zo had ik bijvoorbeeld nog geen kennis gemaakt met het gedachtegoed van Edward Schillebeeckx. +Ik verwacht dat we snel (gezien de planning vanaf college 4) bij onderwerpen aankomen die nieuw voor mij zijn. + +Wat me een interessant onderzoeksonderwerp lijkt is + de invloed van niet-canonieke christelijke en ketterse geschriften + op de theologie van het katholieke christendom in de eerste eeuwen. +Ik heb toen ik korting kreeg bij de Cambridge University Press in een opwelling het boek + \emph{Lost Scriptures. Books that Did Not Make It into the New Testament} van Bart D. Ehrman (2003) + gekocht. +Dit is een verzameling van een groot aantal niet-canonieke evangelie\"en, handelingen, brieven, openbaringen en andere teksten. +Helaas is van het gros van deze teksten slechts fragmentarisch iets overgebleven, wat zelfstudie bemoeilijkt. + +Ook al worden deze teksten op een gegeven moment verworpen, + is het een te simpele voorstelling van de werkelijkheid te zeggen + dat het orthodoxe christendom niet door deze teksten is be{\"\i}nvloed. +Het zou interessant zijn te kijken naar welke idee\"en wel en niet zijn doorgekomen in het orthodoxe christendom, + en wat de redenen hiervoor zijn. + +Inzicht in deze zaken helpt ons mogelijk bij het beantwoorden van de vraag + hoe arbitrair de theologie die in de eerste eeuwen ontwikkeld precies is, dat wil zeggen: + in hoeverre is de theologie ontstaan door aardse redenen (van machtspolitiek, bijvoorbeeld), + en in hoeverre is ze ontstaan door theologische of spirituele discussie? + +\end{document} |