summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
-rw-r--r--college-4.tex84
1 files changed, 84 insertions, 0 deletions
diff --git a/college-4.tex b/college-4.tex
new file mode 100644
index 0000000..9dd7d93
--- /dev/null
+++ b/college-4.tex
@@ -0,0 +1,84 @@
+% vim: spelllang=nl:
+\documentclass[a4paper]{article}
+
+\usepackage{geometry}
+\usepackage[dutch]{babel}
+\usepackage{enumitem}
+
+\title{Geschiedenis van Kerk en Theologie\\\large{Opdracht bij college 4}}
+\author{Camil Staps}
+\date{28 september 2016}
+
+\begin{document}
+
+\maketitle
+
+\section*{Verslag college 3}
+In de 4\textsuperscript{e} eeuw wordt het christendom geleidelijk ge{\"\i}ntegreerd in het Romeinse rijk:
+ eerst wordt godsdienstvrijheid verordend (Constantijn),
+ uiteindelijk wordt het christendom zelfs staatsgodsdienst.
+Verscheidene ketterijen worden afgewezen
+ (Arius: Zoon staat lager dan de Vader;
+ Apollinaris: Jezus had zuiver goddelijke natuur;
+ Nestorius: Maria is niet de moeder Gods;
+ Eutyches: goddelijke natuur Jezus domineert),
+ het geloof ontwikkelt zich middels deze ketterijen en hun afwijzing in concilies.
+Geloofsbelijdenissen worden geschreven om af te zetten tegen ketterijen en de gelovigen bij elkaar te houden.
+
+Bovenstaande lijkt te suggereren dat er \'e\'en duidelijke orthodoxe stroming is.
+Dat was niet het geval.
+Verschillende schisma's in de kerk ontstaan al vroeg.
+
+Edward Schillebeeckx wijst de christologische discussie af als irrelevant.
+Volgens hem zijn de eerste bronnen van het geloof verhalen over Jezus en de eigen ervaring --- niet dogma's.
+
+Augustinus was een belangrijke kerkvader.
+Eerst Maniche{\"\i}st%
+ \footnote{Wijdverbreide, sterk dualistische en elitaire godsdienst,
+ die volgens Linda Woodhead uitgestorven doordat het zich niet,
+ anders dan het Christendom,
+ aan een politieke macht wist te koppelen.}
+ bekeert hij zich en wordt hij bisschop in Hippo.
+Hij schrijft verschillende boeken, waaronder \'e\'en over de Drie-eenheid.
+Het idee van de erfzonde%
+ \footnote{Dat de mens intrinsiek zondig is sinds Adam en Eva,
+ en dus op Gods genade aangewezen zijn om slechte neigingen te weerstaan.}
+ is ook afkomstig van hem.
+Dit wil overigens niet zeggen dat hij, zoals Pelagius, stelt dat de menselijke wil verzwakt is door de zondeval:
+ als de mens het werkelijk wil, kan hij zalig worden.
+
+Augustinus is ook bekend van de discussie die hij voerde met de Donatisten.
+Het Donatisme stelde dat alleen christenen die vervolging weerstonden clerici konden zijn.
+Dit wierp de vraag op van de geldigheid van sacramenten bediend door clerici die wel bogen voor de vervolging.
+Augustinus stelt dat de werking van een sacrament berust op de ontvanger en de kerk.
+
+\section*{Evaluatie cursus tot nu toe}
+Ik moet zeggen dat ik nog weinig heb geleerd deze cursus,
+ omdat de vroegchristelijke stromingen die we hebben behandeld
+ ook zijn langsgekomen bij het vak Dogmatiek I, wat ik vorig jaar heb gevolgd.
+Wel was het nuttig dit even te herhalen.
+Natuurlijk waren er wel kleine onderwerpen die nieuw waren,
+ zo had ik bijvoorbeeld nog geen kennis gemaakt met het gedachtegoed van Edward Schillebeeckx.
+Ik verwacht dat we snel (gezien de planning vanaf college 4) bij onderwerpen aankomen die nieuw voor mij zijn.
+
+Wat me een interessant onderzoeksonderwerp lijkt is
+ de invloed van niet-canonieke christelijke en ketterse geschriften
+ op de theologie van het katholieke christendom in de eerste eeuwen.
+Ik heb toen ik korting kreeg bij de Cambridge University Press in een opwelling het boek
+ \emph{Lost Scriptures. Books that Did Not Make It into the New Testament} van Bart D. Ehrman (2003)
+ gekocht.
+Dit is een verzameling van een groot aantal niet-canonieke evangelie\"en, handelingen, brieven, openbaringen en andere teksten.
+Helaas is van het gros van deze teksten slechts fragmentarisch iets overgebleven, wat zelfstudie bemoeilijkt.
+
+Ook al worden deze teksten op een gegeven moment verworpen,
+ is het een te simpele voorstelling van de werkelijkheid te zeggen
+ dat het orthodoxe christendom niet door deze teksten is be{\"\i}nvloed.
+Het zou interessant zijn te kijken naar welke idee\"en wel en niet zijn doorgekomen in het orthodoxe christendom,
+ en wat de redenen hiervoor zijn.
+
+Inzicht in deze zaken helpt ons mogelijk bij het beantwoorden van de vraag
+ hoe arbitrair de theologie die in de eerste eeuwen ontwikkeld precies is, dat wil zeggen:
+ in hoeverre is de theologie ontstaan door aardse redenen (van machtspolitiek, bijvoorbeeld),
+ en in hoeverre is ze ontstaan door theologische of spirituele discussie?
+
+\end{document}