aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorCamil Staps2016-01-25 20:17:22 +0100
committerCamil Staps2016-01-25 20:17:22 +0100
commitdd7b5311db701f991304f56ef361a94a90bc34ba (patch)
treeab052679301808f5fe9e06aecb13e7b2686c62d1
parentMarcus (diff)
Laatste deel eschatologie
-rw-r--r--samenvatting.tex7
1 files changed, 5 insertions, 2 deletions
diff --git a/samenvatting.tex b/samenvatting.tex
index f9bba3b..b85e80b 100644
--- a/samenvatting.tex
+++ b/samenvatting.tex
@@ -198,9 +198,12 @@ Letterlijk: over de `laatste dingen' (absoluut óf relatief). Oorspronkelijk een
Dani{\"e}l is een compilatie van verhalen (1:1-6:29) en visioenen of openbaringen (7.1-12:13). Dit tweede deel heeft een strikt apocalyptische stijl. Deze stijl werd gebruikt tenminste tot aan de verwoesting van de tweede tempel, en focust op toekomstbeelden over het doel van de wereld.
Dani{\"e}l schrijft over een `mensenzoon' (`iets als een mens') als symbool, maar al snel werd dit Messianistisch ge{\"i}nterpreteerd. In dit boek lezen we voor het eerst zonder ambigu{\"i}teit over de opstanding uit de dood.
-\end{description}
-\emph{Het kopje ``In the Intertestamental Literature'' is niet in deze samenvatting meegenomen.} %todo
+ \item[Deuterocanonieke boeken]
+ Sommige deuterocanonieke boeken hebben een apocalyptische stijl. Het lastig hier veel over te zeggen omdat veel van de manuscripten later nog zijn gewijzigd door Christelijke redacteurs, ook al is het meestal duidelijk welke delen later zijn toegevoegd.
+
+ Sommige boeken hebben het idee dat bepaalde personen (een speciale profeet of Mozes zelf, maar meestal Elia, Mal.~3:23-24 en Sir.~48:10-11) zullen komen voordat de Messias komt.
+\end{description}
\seclit{Paulus}{Powell}{Introducing the New Testament, pp.~231-253}
E\'{e}n van de stichters(?) en verspreiders van het Christendom. Geen typische Jood of Griek, een grote morele leraar en briljant intellectueel. Belangrijk: Paulus was een \emph{martelaar} en een \emph{bekeerling}.