summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/college-3.tex
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'college-3.tex')
-rw-r--r--college-3.tex56
1 files changed, 56 insertions, 0 deletions
diff --git a/college-3.tex b/college-3.tex
new file mode 100644
index 0000000..0653025
--- /dev/null
+++ b/college-3.tex
@@ -0,0 +1,56 @@
+% vim: spelllang=nl:
+\documentclass[a4paper]{article}
+
+\usepackage{geometry}
+\usepackage[dutch]{babel}
+\usepackage{enumitem}
+
+\title{Recht voor Informatici\\\large{College 3}}
+\author{Camil Staps}
+\date{15 september 2016}
+
+\begin{document}
+
+\maketitle
+
+\begin{description}[style=nextline]
+ \item[College]
+ Inleiding belastingrecht,
+ prof. mr. G.T.K. Meussen,
+ SP2,
+ 14 september 2016, 10:45 -- 12:30.
+
+ \item[Besproken onderdeel]
+ Belasting op beleggingsrendement.
+
+ \item[Rechtsbronnen]
+ Wetboeken, fundamentele rechten van de mens.
+
+ \item[Verschil tussen colleges bij informatica en rechten]
+ Bij informatica gaat het veelal om het aanleren van vaardigheden.
+ De kennis van bv. bestaande algoritmen heeft altijd eigen creativiteit als doel.
+ Bij (dit) rechten(college) lijkt het echter meer te gaan om weten hoe iets (op dit moment) geregeld is ---
+ alhoewel er, misschien omdat dit een tweedejaarscollege is,
+ wel wat tijd wordt ingeruimd om de effecten van bepaalde (aanpassingen op) regelingen in te schatten,
+ als een soort gedachte-experiment.
+
+ \item[Wat juristen van informatici kunnen leren]
+ In dit college werd box drie besproken in natuurlijke taal.
+ Volgens mij is dat erg lastig precies te defini\"eren in zo'n medium.
+ Het lijkt me op het eerste gezicht effici\"enter om wiskundige formules te gebruiken.
+ Dit soort precieze definities is typisch iets waar informatici bij zouden kunnen helpen.
+
+ \item[Wat informatici van juristen kunnen leren]
+ De universiteit staat in beginsel ten dienste van de samenleving.
+ Bij dit college was dat duidelijk.
+ Het ging bijvoorbeeld om de vraag hoe sociale normen in wetten vastgelegd kunnen worden.
+ Bij de informatica-opleiding is het plichtsbesef vrijwel nihil.
+ Informatici zouden dus kunnen leren hoe hun technieken gebruikt kunnen worden voor het algemeen goed.
+
+ \item[Het geleerde]
+ Er zijn grondwettelijke restricties op wat voor en hoeveel belasting de regering kan heffen.
+ Belastingregelingen raken namelijk aan het fundamentele recht op eigendom.
+
+\end{description}
+
+\end{document}