diff options
Diffstat (limited to 'opdracht4')
-rw-r--r-- | opdracht4/laurens.md | 63 | ||||
-rw-r--r-- | opdracht4/tim.md | 64 |
2 files changed, 127 insertions, 0 deletions
diff --git a/opdracht4/laurens.md b/opdracht4/laurens.md new file mode 100644 index 0000000..90a2f88 --- /dev/null +++ b/opdracht4/laurens.md @@ -0,0 +1,63 @@ +# Academisch Schrijven - opdracht 4, feedback Laurens +*Door Camil Staps.* + +## Algemeen +Je naam staat niet in het document. + +De doelgroep bestaat niet alleen uit de voorkennis of academische graad: het +gaat ook om interesses, onderzoeksvelden, etc. + +Ik zou voorbeelden geven op het moment dat je een stelling inneemt over het +artikel. Dan is het duidelijk waar je je op baseert, en kan de lezer dit direct +controleren. + +### Tekstueel + - ".. die ik wel kan begrijpen, maar dat zou ik ... niet hebben gekund" - + deze zin loopt niet lekker. Ik zou 'maar twee jaar geleden niet had + begrepen' gebruiken. + - "2 jaar geleden" - voor kleinere getallen [leest het + prettiger](https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/getallen-in-letters-of-cijfers) + als ze uitgeschreven worden (tenzij het om bijvoorbeeld hoofdstuknummers + gaat). + - "tijd- en ruimte-complexiteit analyses": ruimtecomplexiteit hoort aan + elkaar. 'analyses' eigenlijk ook, maar dan wordt het wel heel lang. Dit kun + je oplossen door 'analyses van tijd- en ruimtecomplexiteit' te gebruiken. + - 'kortste pad algoritme' [hoort](http://woordenlijst.org/leidraad/6/7) + helemaal aan elkaar: 'kortstepadalgoritme'. Zelfde voor + 'quicksortalgoritme'. + - Let op spreektaal (bv.: 'slomer', 'gauw', 'gepropt'). + - Sommige zinnen zijn aan de lange kant. Bv.: 'Iedere informaticus .. + belangrijk zijn' en 'Er wordt ook veel vergeleken .. af weten.' + - Na een komma hoort geen 'en' als voegwoord ('De inleiding is een stuk + technischer, en ...') + +## Artikel 1 +'in de inleiding wordt het al wat moeilijker' - het 'al' suggereert dat het +hiervoor eigenlijk te makkelijk was, wat in strijd is met de voorgaande zin. + +'.. dat er algoritmes zijn die geen rekening houden met beperkingen ..' - hoe +kun je geen rekening houden met beperkingen? Beperkingen zijn er, als je er +geen rekening mee houdt werkt je algoritme niet. Ik had hier een ander woord +gebruikt, afhankelijk van wat je bedoelt, of meer uitleg gegeven. + +Wat betreft de effectiviteit: het lijkt mij op het eerste gezicht dat de +inleiding relatief lang is. Heb je dit meegenomen? + +## Artikel 2 +Waar baseer je je op wanneer je zegt dat het artikel makkelijker te begrijpen +is? + +Na het lezen van de inleiding ben ik het inhoudelijk met je eens wat betreft +doelgroep en boodschap. + +Je lijkt de effectiviteit van een inleiding gelijk te trekken aan de mate +waarin de aandacht van de lezer gegrepen wordt. Dit lijkt me niet correct: een +goede inleiding trekt precies die mensen voor wie het artikel nuttig is. + +## Artikel 3 +'Ze zijn erg duidelijk in de samenvatting' - wie zijn 'Ze'? De twee artikelen +(dan is dit een vreemde personificatie) of de auteurs (dan had ik die al eerder +genoemd verwacht). + +Inhoudelijk eens. + diff --git a/opdracht4/tim.md b/opdracht4/tim.md new file mode 100644 index 0000000..db7694e --- /dev/null +++ b/opdracht4/tim.md @@ -0,0 +1,64 @@ +# Academisch Schrijven - opdracht 4, feedback Tim +*Door Camil Staps.* + +## Algemeen +De doelgroep bestaat niet alleen uit de voorkennis: het gaat ook om interesses. +Daarnaast kan het gebruik van lastige woorden die géén jargon zijn ervoor +zorgen dat zelfs populairwetenschappelijke artikelen niet voor iedereen +geschikt zijn. + +Er is volgens mij een verschil tussen het doel van schrijven en de boodschap +van de auteur. Is mijn doel mensen klimaatbewust maken, dan kan ik +verschillende boodschappen geven: 'voor één kopje koffie is 140L water nodig', +'in sommige landen is een watertekort', en 'in 2014 lag de emissie van +broeikasgassen in Nederland slechts 4% lager dan in 2013' zijn enkele +voorbeelden. Aan de andere kant kan één boodschap meerdere doelen dienen: de +boodschap 'voor één kopje koffie is 140L water nodig' kan dus als doel hebben +mensen klimaatbewust te maken, maar ook 'aangeven waarom €0,30 voor een +espresso (zoals in de Romeinse metro) een bizar lage prijs is'. + +### Tekstueel + - "De samenvatting beschrijft ... en laat vervolgens weten dat hun robot zo'n + robot is" - wie is "hun"? Kan een samenvatting iets "laten weten"? + - "Ze hadden een idee ..." - 'Ze' verwijst naar 'de auteur' in het + onderkopje, maar dit is enkelvoud. + - Bij artikel 2 haal je Atlas en ATLAS door elkaar. + - Let op trema's in LaTeX en andere tikfouten ('gemplemeneerd'). + - Het is 'het abstract', niet 'de'. + +## Artikel 1 +"een vrij breed publiek" en "veel .. jargon" lijken elkaar tegen te spreken. Ik +zou al in de eerste zin over jargon met een signaalwoord aangeven dat dit +jargon geen probleem is voor de lezer. + +".. kan een teleurstelling zijn voor lezers die technisch geschoold zijn": perk +je hiermee de doelgroep in tot die mensen die *niet* technisch geschoold zijn, +of niet? Het is niet helemaal duidelijk wat de conclusie is van deze +opmerkzaamheid. + +Je tekst over de boodschap heeft geen citaten. Het is niet helemaal duidelijk +of de 'abstracte beschrijving' en 'resultaten' al in de inleiding voorkomen of +dat ze alleen worden aangekondigd. + +Op basis van wat je schrijft ('Informatie over de inhoud van het status report +ontbreekt') lijkt het mij geen effectieve samenvatting en inleiding. Als ik op +zoek ben naar de ontwikkeling van een bepaald onderdeel kan ik er niet in +vinden wat er over gezegd gaat worden. + +## Artikel 2 +Je geeft hier überhaupt geen citaten, dat is jammer. Hierdoor kan ik de claims +over de effectiviteit, en het verschil tussen het abstract en de inleiding, +niet controleren zonder zelf het artikel op te zoeken. + +"De inleiding is namelijk veel te lang en gaan [sic] al veel te diep in op de +werking van de nieuwe controller" - welke specifieke informatie had weg +gemoeten? Dit is niet erg concreet. + +## Artikel 3 +Zie het commentaar onder 'algemeen' over de doelgroep. 'het algemene publiek' +is iets te makkelijk voor de doelgroep. + +Je lijkt de effectiviteit van een inleiding gelijk te trekken aan de mate +waarin de aandacht van de lezer gegrepen wordt. Dit lijkt me niet correct: een +goede inleiding trekt precies die mensen voor wie het artikel nuttig is. + |