summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/opdracht4
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'opdracht4')
-rw-r--r--opdracht4/laurens.md63
-rw-r--r--opdracht4/tim.md64
2 files changed, 127 insertions, 0 deletions
diff --git a/opdracht4/laurens.md b/opdracht4/laurens.md
new file mode 100644
index 0000000..90a2f88
--- /dev/null
+++ b/opdracht4/laurens.md
@@ -0,0 +1,63 @@
+# Academisch Schrijven - opdracht 4, feedback Laurens
+*Door Camil Staps.*
+
+## Algemeen
+Je naam staat niet in het document.
+
+De doelgroep bestaat niet alleen uit de voorkennis of academische graad: het
+gaat ook om interesses, onderzoeksvelden, etc.
+
+Ik zou voorbeelden geven op het moment dat je een stelling inneemt over het
+artikel. Dan is het duidelijk waar je je op baseert, en kan de lezer dit direct
+controleren.
+
+### Tekstueel
+ - ".. die ik wel kan begrijpen, maar dat zou ik ... niet hebben gekund" -
+ deze zin loopt niet lekker. Ik zou 'maar twee jaar geleden niet had
+ begrepen' gebruiken.
+ - "2 jaar geleden" - voor kleinere getallen [leest het
+ prettiger](https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/getallen-in-letters-of-cijfers)
+ als ze uitgeschreven worden (tenzij het om bijvoorbeeld hoofdstuknummers
+ gaat).
+ - "tijd- en ruimte-complexiteit analyses": ruimtecomplexiteit hoort aan
+ elkaar. 'analyses' eigenlijk ook, maar dan wordt het wel heel lang. Dit kun
+ je oplossen door 'analyses van tijd- en ruimtecomplexiteit' te gebruiken.
+ - 'kortste pad algoritme' [hoort](http://woordenlijst.org/leidraad/6/7)
+ helemaal aan elkaar: 'kortstepadalgoritme'. Zelfde voor
+ 'quicksortalgoritme'.
+ - Let op spreektaal (bv.: 'slomer', 'gauw', 'gepropt').
+ - Sommige zinnen zijn aan de lange kant. Bv.: 'Iedere informaticus ..
+ belangrijk zijn' en 'Er wordt ook veel vergeleken .. af weten.'
+ - Na een komma hoort geen 'en' als voegwoord ('De inleiding is een stuk
+ technischer, en ...')
+
+## Artikel 1
+'in de inleiding wordt het al wat moeilijker' - het 'al' suggereert dat het
+hiervoor eigenlijk te makkelijk was, wat in strijd is met de voorgaande zin.
+
+'.. dat er algoritmes zijn die geen rekening houden met beperkingen ..' - hoe
+kun je geen rekening houden met beperkingen? Beperkingen zijn er, als je er
+geen rekening mee houdt werkt je algoritme niet. Ik had hier een ander woord
+gebruikt, afhankelijk van wat je bedoelt, of meer uitleg gegeven.
+
+Wat betreft de effectiviteit: het lijkt mij op het eerste gezicht dat de
+inleiding relatief lang is. Heb je dit meegenomen?
+
+## Artikel 2
+Waar baseer je je op wanneer je zegt dat het artikel makkelijker te begrijpen
+is?
+
+Na het lezen van de inleiding ben ik het inhoudelijk met je eens wat betreft
+doelgroep en boodschap.
+
+Je lijkt de effectiviteit van een inleiding gelijk te trekken aan de mate
+waarin de aandacht van de lezer gegrepen wordt. Dit lijkt me niet correct: een
+goede inleiding trekt precies die mensen voor wie het artikel nuttig is.
+
+## Artikel 3
+'Ze zijn erg duidelijk in de samenvatting' - wie zijn 'Ze'? De twee artikelen
+(dan is dit een vreemde personificatie) of de auteurs (dan had ik die al eerder
+genoemd verwacht).
+
+Inhoudelijk eens.
+
diff --git a/opdracht4/tim.md b/opdracht4/tim.md
new file mode 100644
index 0000000..db7694e
--- /dev/null
+++ b/opdracht4/tim.md
@@ -0,0 +1,64 @@
+# Academisch Schrijven - opdracht 4, feedback Tim
+*Door Camil Staps.*
+
+## Algemeen
+De doelgroep bestaat niet alleen uit de voorkennis: het gaat ook om interesses.
+Daarnaast kan het gebruik van lastige woorden die géén jargon zijn ervoor
+zorgen dat zelfs populairwetenschappelijke artikelen niet voor iedereen
+geschikt zijn.
+
+Er is volgens mij een verschil tussen het doel van schrijven en de boodschap
+van de auteur. Is mijn doel mensen klimaatbewust maken, dan kan ik
+verschillende boodschappen geven: 'voor één kopje koffie is 140L water nodig',
+'in sommige landen is een watertekort', en 'in 2014 lag de emissie van
+broeikasgassen in Nederland slechts 4% lager dan in 2013' zijn enkele
+voorbeelden. Aan de andere kant kan één boodschap meerdere doelen dienen: de
+boodschap 'voor één kopje koffie is 140L water nodig' kan dus als doel hebben
+mensen klimaatbewust te maken, maar ook 'aangeven waarom €0,30 voor een
+espresso (zoals in de Romeinse metro) een bizar lage prijs is'.
+
+### Tekstueel
+ - "De samenvatting beschrijft ... en laat vervolgens weten dat hun robot zo'n
+ robot is" - wie is "hun"? Kan een samenvatting iets "laten weten"?
+ - "Ze hadden een idee ..." - 'Ze' verwijst naar 'de auteur' in het
+ onderkopje, maar dit is enkelvoud.
+ - Bij artikel 2 haal je Atlas en ATLAS door elkaar.
+ - Let op trema's in LaTeX en andere tikfouten ('gemplemeneerd').
+ - Het is 'het abstract', niet 'de'.
+
+## Artikel 1
+"een vrij breed publiek" en "veel .. jargon" lijken elkaar tegen te spreken. Ik
+zou al in de eerste zin over jargon met een signaalwoord aangeven dat dit
+jargon geen probleem is voor de lezer.
+
+".. kan een teleurstelling zijn voor lezers die technisch geschoold zijn": perk
+je hiermee de doelgroep in tot die mensen die *niet* technisch geschoold zijn,
+of niet? Het is niet helemaal duidelijk wat de conclusie is van deze
+opmerkzaamheid.
+
+Je tekst over de boodschap heeft geen citaten. Het is niet helemaal duidelijk
+of de 'abstracte beschrijving' en 'resultaten' al in de inleiding voorkomen of
+dat ze alleen worden aangekondigd.
+
+Op basis van wat je schrijft ('Informatie over de inhoud van het status report
+ontbreekt') lijkt het mij geen effectieve samenvatting en inleiding. Als ik op
+zoek ben naar de ontwikkeling van een bepaald onderdeel kan ik er niet in
+vinden wat er over gezegd gaat worden.
+
+## Artikel 2
+Je geeft hier überhaupt geen citaten, dat is jammer. Hierdoor kan ik de claims
+over de effectiviteit, en het verschil tussen het abstract en de inleiding,
+niet controleren zonder zelf het artikel op te zoeken.
+
+"De inleiding is namelijk veel te lang en gaan [sic] al veel te diep in op de
+werking van de nieuwe controller" - welke specifieke informatie had weg
+gemoeten? Dit is niet erg concreet.
+
+## Artikel 3
+Zie het commentaar onder 'algemeen' over de doelgroep. 'het algemene publiek'
+is iets te makkelijk voor de doelgroep.
+
+Je lijkt de effectiviteit van een inleiding gelijk te trekken aan de mate
+waarin de aandacht van de lezer gegrepen wordt. Dit lijkt me niet correct: een
+goede inleiding trekt precies die mensen voor wie het artikel nuttig is.
+