diff options
author | Camil Staps | 2016-02-03 14:51:51 +0100 |
---|---|---|
committer | Camil Staps | 2016-02-03 14:51:51 +0100 |
commit | a01972e0c06a80d445120224c40bdb41f6564a26 (patch) | |
tree | 4aaabfa4c3dd38b11c0bc2224f3a00295f5e9769 |
Initial commit; start summary
-rw-r--r-- | .gitignore | 28 | ||||
-rw-r--r-- | .latexmkrc | 1 | ||||
-rw-r--r-- | Makefile | 5 | ||||
-rw-r--r-- | samenvatting.tex | 69 |
4 files changed, 103 insertions, 0 deletions
diff --git a/.gitignore b/.gitignore new file mode 100644 index 0000000..fd51a7f --- /dev/null +++ b/.gitignore @@ -0,0 +1,28 @@ +*.aux +*.glo +*.idx +*.fdb_latexmk +*.fls +*.log +*.toc +*.ist +*.acn +*.acr +*.alg +*.bbl +*.blg +*.dvi +*.glg +*.gls +*.ilg +*.ind +*.lof +*.lot +*.maf +*.mtc +*.mtc1 +*.out +*.pdf +*.swp +*.synctex.gz +_minted-*/ diff --git a/.latexmkrc b/.latexmkrc new file mode 100644 index 0000000..da92508 --- /dev/null +++ b/.latexmkrc @@ -0,0 +1 @@ +$pdflatex = 'xelatex --shell-escape %O %S'; diff --git a/Makefile b/Makefile new file mode 100644 index 0000000..56ea5c9 --- /dev/null +++ b/Makefile @@ -0,0 +1,5 @@ +all: samenvatting.pdf week*.pdf + +%.pdf: %.tex + xelatex $< && xelatex $< + diff --git a/samenvatting.tex b/samenvatting.tex new file mode 100644 index 0000000..a4f1d19 --- /dev/null +++ b/samenvatting.tex @@ -0,0 +1,69 @@ +\documentclass[a4paper,10pt,twocolumn]{article} + +\title{Exegese Oude Testament\\\Large{Samenvatting}} +\author{Camil Staps} + +\usepackage{polyglossia} +\usepackage{ucharclasses} +\setmainlanguage{dutch} +\setTransitionsForLatin{\begingroup\hyphenrules{dutch}}{\endgroup} + +\usepackage{fontspec} +\newfontfamily{\ezra}{Ezra SIL}[Scale=MatchLowercase] +\DeclareTextFontCommand{\textezra}{\ezra} +\newfontfamily{\greek}{Galatia SIL}[Scale=MatchLowercase] +\DeclareTextFontCommand{\textgreek}{\greek} + +\usepackage[margin=25mm,bottom=30mm]{geometry} +\usepackage[hidelinks]{hyperref} + +\renewcommand{\figureautorefname}{Figuur} + +\usepackage{caption} +\usepackage{enumitem} +\setlist{leftmargin=12pt} +\setlist[itemize]{itemsep=0pt} + +\usepackage{tikz} +\usetikzlibrary{calc} +\tikzset{>=stealth} + +\newcommand\seclit[3]{% + \section*{#1\\% + \normalfont\small% + \ifx&% + \else% + #2, % + \fi% + \textit{#3}% +}} + +\newcommand\e{\textsuperscript{e} } + +\newenvironment{figureblock}{% + \noindent\begin{minipage}{\linewidth}% + \bigskip\centering% +}{% + \bigskip% + \end{minipage}% +} + +\begin{document} + +\maketitle + +\textit{Een samenvatting van de secundaire literatuur.} + +\seclit{Verhalen over het begin}{Van Wolde}{Verhalen over het begin, pp.~46-83} +Gn.~2-3 licht een deel van Gn.~1 verder toe. Gn.~1 focust op `hemel en aarde', 2-3 op `aarde en mens'. God is eerst afstandelijk (als \textezra{אֱלֹהִים}) en later persoonlijk (als \textezra{אֱלֹהִים יְהֹוָה}, dus persoonlijk en afstandelijk zijn onlosmakelijk verbonden). + +In een perfecte wereld cree\"ert God zelf imperfectie en de dood, en ook de slang. + +Dat de mens wordt verjaagd is goed voor de aardbodem (\textezra{אֲדָמָֽה}), slecht voor de mens (\textezra{אָדָם}). De woorden zijn verbonden door het woord voor bloed, \textezra{דָּם} (de aarde in Palestina is rood). Het verhaal lijkt dus eigenlijk aarde-gecentreerd in plaats van mens-gecentreerd, de traditionele lezing. + +De woorden `goed' en `slecht' zijn geen ethische termen maar een representatie van twee polen van een geheel -- `goed en slecht' staat dus voor \emph{alles} en een algeheel bewustzijn. `Weten' (\textezra{יְדַע}) betekent namelijk ook `kennen' of `begrijpen'. Het is bovendien een eufemisme voor iemand `seksueel kennen'. Ook de eerste kennis van de mens is seksueel getint, en hierna heeft God het over voortplanting. + +Wanneer de mens van de boom van de kennis eet wordt de boom van het leven verboden. Dan zou de mens eeuwig leven \'en kinderen kunnen krijgen, wat niet mag omdat de aarde dan overbevolkt zou raken. + +\end{document} + |