1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
|
% vim: spelllang=nl:
\documentclass[a4paper]{article}
\usepackage{geometry}
\usepackage[dutch]{babel}
\usepackage{enumitem}
\usepackage{pt}
\title{Pastoraaltheologie\\\large{Vragen bij college 3}}
\author{Camil Staps}
\date{15 september 2016}
\begin{document}
\maketitle
\begin{enumerate}
\item
Praktische theologie houdt zich bezig met
de zelfactualisatie van de hele Kerk,
niet alleen met het handelen van de pastor.
\item
De Kerk \emph{is} niet gewoon,
maar \emph{gebeurt}, continu opnieuw ---
toch verandert haar essentie niet,
omdat de Geest aan haar gegeven is.
\comment{De slechte toestand van de Kerk is geen probleem voor deze stelling:
de Geest overwint \emph{eschatologisch}.}
Omdat deze genade aan de Kerk gegeven is
kan die Kerk niet ophouden de kerk van Christus te zijn.
\item
De vraag wat de kerk moet doen is
niet te antwoorden vanuit het idee van haar essentie:
een reflectie op haar handelen is noodzakelijk.
\comment{Dit wil echter niet zeggen dat de praktische theologie \emph{alleen} het handelen van de kerk bepaalt.}
Deze reflectie op het handelen heeft altijd de kernvraag,
wat de kerk moet doen,
als richtpunt.
\item
Praktische theologie is die theorie die intern is aan de praxis van de kerk:
ze maakt deel uit van de beslissingsvorming (vgl. praktische rationaliteit, college 1).
\item
Volgens Rahner vormen alle mensen en zaken in de Kerk
het materieel object van de praktische theologie.
Dit omvat dus alle handelingen van de gelovigen
(voor zover relevant in het kader van het leven van de Kerk),
niet alleen die van de ambtsdragers.
\item
Onder de dimensies van dit materieel object vallen
de verkondigingstaak, catechese, goede doelen en de missie van de Kerk.
\item
De theologische analyse moet gebruik maken van de sociologische analyse (o.a.),
maar moet hier de benodigde data kritisch uit destilleren,
vanuit een theologisch en kerkelijk perspectief.
Dit perspectief houdt in dat ze haar analyse ook moet toepassen op de essentie van de kerk.
\item
Praktische theologie is geen toegepaste theologie omdat ze \emph{reflecteert}.
Ze is dus niet puur normatief.
De praktische theologie haalt haar kennis uit de praktijk:
uit het handelen van mensen.
Ze heeft dus een ander epistemologisch fundament.
\item
Alle theologische disciplines staan op een bepaalde manier in de kerk\comment{,
anders dan bij bv. religiewetenschappen of sociologie}.
Dit betekent dat iedere discipline ook bijdraagt aan de kerk
en haar zelfrealisatie.
\item
De praktische theologie is de discipline met de meeste
directe invloed op het geloof en dagelijks leven van mensen\question{(?)}.
\item
Vier kritiekpunten op de ecclesiologische ori\"entatie van Rahner:
\begin{itemize}
\item
Dat de praktische theologie een bijdrage levert aan het christendom
wil niet zeggen dat ze een \emph{kerk}elijke discipline is:
het is geen confessionele theologie
(die zou niet aan de universiteit horen).
\item
Praktische theologie moet nog steeds wetenschap zijn:
het kan niet alleen gaan om het tot-geloof-komen van mensen;
er moet theorievorming plaatsvinden.
\item
In hoeverre kan een transcendentale analyse ons inzicht geven over een praxis?
\item
Als praktische theologie in iedere discipline terugkomt,
waarom moet het dan ook een discipline op zichzelf zijn?
\end{itemize}
\end{enumerate}
\end{document}
|