1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
|
% vim: spelllang=nl:
\documentclass[a4paper]{article}
\usepackage{geometry}
\usepackage[dutch]{babel}
\usepackage{enumitem}
\title{Pastoraaltheologie\\\large{Vragen bij college 1}}
\author{Camil Staps}
\date{1 september 2016}
\begin{document}
\maketitle
\begin{enumerate}
\item
Praktische theologie is de wetenschappelijke discipline gericht op
theorievorming omtrent praktische rationaliteit binnen de christelijke
religie in interactie met sociaal-culturele contexten, en met name andere
religies.
Praktische rationaliteit omvat de redenen die mensen hebben op grond
waarvan ze handelen.
\item
De antropologische omslag in de 20\textsuperscript{e} eeuw is de omslag van
het centrum van de wetenschappelijke katholieke theologie: van (het wezen
van) God (theologia) naar het menselijk subject, in het bijzonder diens
geloof in God (oikonomia), hoe ze twijfelt, zoekt, het spoor kwijt is, etc.
\item
Vier problemen probeert men op te lossen middels die antropologische omslag
en het vakgebied van de praktische theologie:
\begin{description}[style=nextline]
\item[Traditieprobleem]
`Wat zeggen de overgeleverde opvattingen uit de traditie mij als
individu?'
\item[Plausibiliteitsprobleem]
`Heeft religie nog een rol binnen autonome sectoren in de samenleving?'
\item[(Ver)taalprobleem]
`Kan de boodschap van de religie of de taal van de bijbel nog
verstaanbaar worden gemaakt voor mensen van deze tijd?'
\item[Epistemologisch probleem]
`Waarnaar verwijst het geloof in God in de werkelijkheid? Wat voor
kennis kan men over God hebben, en wat is haar waarheidsgehalte?'
\end{description}
\item
De praktische theologie doet uitspraken over de werkelijkheid van de mens
als actor in zijn relatie tot God of een uiteindelijke werkelijkheid. Op
die manier kan men tot een subjectieve, getuigende waarheid over de naam
van God komen.
\item
\begin{description}
\item[Theoria]
het nadenken over eeuwige en onveranderlijke en in zoverre goddelijke
zaken.
\item[Poesis]
handelingen die een bepaald werk als resultaat achterlaten.
\item[Praxis]
handelingen die hun betekenis en voltooiing in zichzelf hebben.
\end{description}
\item
Het eerste onderwerp van wetenschap is waarheid, in het geval van de
theologie (waarheid over) het wezen van God of de goddelijke essentie.
Het object van praktische kennis is echter contingent (niet-noodzakelijk).
Kan een praktische wetenschap wel tot algemene kennis komen?
\item
Handelingen worden veroorzaakt door de vrije wil en zijn dus niet
noodzakelijk.
\item
Wanneer de wil een \emph{juist verlangen} (in overeenstemming met de rede)
is, hebben de resulterende handelingen God als primair object, en zijn die
handelingen dus gericht op de waarheid.
\item
Het doel van het handelen wordt dit juiste verlangen, wat correspondeert
met de rede en dus intern is.
\item
Onder Cartesiaanse angst verstaat Bernstein de angst dat als er geen
absolute zekerheid is we geen fundament hebben om onze kennis op te bouwen.
\item
Gadamer: de mens is een betekenisgevend wezen; ons bestaan is interpretatie
van onze omgang met de werkelijkheid. We kunnen niet buiten dit oneindige
interpretatieproces gaan staan, maar dat betekent niet dat alle kennis
slechts contextueel is.
\item
Praktische rationaliteit, bij Ricoeur, verwijst naar redenen die mensen
hebben om te handelen alsook naar de regels van het handelen.
\item
Men kan wel regels vaststellen op basis van waarneming, maar actoren hoeven
die regels niet consistent te volgen. Die vrijheid kan de waarnemer niet
herkennen.
\item
Het materi\"{e}le object is \emph{wat} wij bestuderen --- initieel, het
oorsprongsverhaal van Jezus Christus. Dit object wordt steeds groter in de
wetenschap: pastoraal handelen, handelen van gelovigen, andere religies,
etc.
Het formele object is de lens waaronder we dit bestuderen. Dit
materi\"{e}le object kan ook vanuit de psychologie worden bekeken. Wij
vertrekken echter vanuit de positie dat God gesproken heeft en spreekt.
\end{enumerate}
\end{document}
|