summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/college-8.tex
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'college-8.tex')
-rw-r--r--college-8.tex38
1 files changed, 38 insertions, 0 deletions
diff --git a/college-8.tex b/college-8.tex
index 2fea2cb..8e6886e 100644
--- a/college-8.tex
+++ b/college-8.tex
@@ -33,6 +33,44 @@
Dat maakt het voor hen mogelijk die traditie te begrijpen.
Wanneer we die traditie, die we niet direct op de moderne tijd toe kunnen passen,
`vertalen' of `appropri\"eren', staan we in de \emph{hermeneutische cirkel}.
+
+ \item
+ Twee punten van kritiek op Gadamer en Ricoeur vanuit de radicale hermeneutiek (Caputo):
+
+ \begin{itemize}
+ \item
+ Gadamer probeert een Heidegeriaans begrip van de eindigheid van het leven ---
+ waardoor we historisch zijn en kunnen begrijpen ---
+ te combineren met een Hegeliaans concept van geschiedenis ---
+ waarbij dat wat begrepen wordt oneindig, altijd evoluerend wordt verondersteld.
+ Zijn deze twee wel verzoenbaar?
+ De absolute historiciteit van het subject lijkt in te houden dat absolute betekenis niet bestaat,
+ terwijl de oneindigheid van het object die absolute betekenis juist veronderstelt.
+
+ \item
+ Caputo claimt dat Gadamer `de ander' verliest.
+ \question{In de paragrafen die volgen wordt echter alleen over Caputo's eigen standpunt gerept,
+ niet over dat van Gadamer of de kritiek daarop.}
+ \end{itemize}
+
+ \item
+ Drie problemen met Caputo's radicale hermeneutiek:
+
+ \begin{itemize}
+ \item
+ Wanneer we een radicaal geloof noodzakelijk stellen (\emph{il faut croire})
+ en stellen dat God onkenbaar is (\emph{we do not know what we believe or to whom we are praying})
+ vallen we terug op blind vertrouwen.
+ Is er dan nog wel een rationeel fundament?
+
+ \item
+ Een radicale hermeneutiek geeft geen reden om te geloven in een goede god, in plaats van in een slechte god.
+ Beide zouden onkenbaar zijn, dus hoe bepalen we welke god we in actie zien?
+
+ \item
+ Caputo beweert dat het onmogelijk is over het onmogelijke te spreken.
+ Zou dit echter niet toch mogelijk zijn als we narratieve, metaforische taal beschouwen?
+ \end{itemize}
\end{enumerate}
\end{document}