summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
-rw-r--r--college-11.tex110
1 files changed, 110 insertions, 0 deletions
diff --git a/college-11.tex b/college-11.tex
new file mode 100644
index 0000000..8199c46
--- /dev/null
+++ b/college-11.tex
@@ -0,0 +1,110 @@
+% vim: spelllang=nl:
+\documentclass[a4paper]{article}
+
+\usepackage{geometry}
+\usepackage[dutch]{babel}
+\usepackage{enumitem}
+\usepackage{pt}
+
+\title{Pastoraaltheologie\\\large{Vragen bij college 11}}
+\author{Camil Staps}
+\date{8 december 2016}
+
+\begin{document}
+
+\maketitle
+
+\comment{
+ Deze week: het formeel object --- \emph{strategisch}:
+ een bijdrage willen leveren aan de ontwikkeling van het christendom.
+}
+
+\begin{enumerate}
+ \item
+ Het doel van de pastoraaltheologie is
+ een methode te leveren om praktijk en theorie te verbinden (methode),
+ verbonden met de postmoderne tijd van onzekerheden (context),
+ om uiteindelijk de gelovige identiteit te her-verstaan (microniveau).
+
+ \item
+ Een praktische theologie die enkel propositionele inhouden toepast neemt de contingentie van het menselijk handelen niet serieus.
+ Ze is te abstract.
+ De pastoraaltheologie is een wetenschappelijke studie naar het christelijke handelen.
+
+ \item
+ De praktische theologie in de theorievorming van Graham is gebaseerd op drie hoofdargumenten:
+
+ \begin{itemize}
+ \item
+ Het geeft kritiek op deze eeuw van onzekerheid.
+ \item
+ Het brengt met feministische en gender-analyse de fragiliteit en inadequaatheid
+ van de manier waarop de modernheid haar kernwaarden (maakbaarheid, controle, zelfgenoegzaamheid) heeft geselecteerd.
+ Deze kernwaarden zitten volgens Graham ook in therapeutische en clericale paradigma's in de Christelijke pastorale zorg.
+ \item
+ \question{?}
+ \end{itemize}
+
+ \item
+ Drie kenmerken van de crisis van de postmoderniteit:
+
+ \begin{itemize}
+ \item
+ Het stelt de hoogmoed (vooruitgangsgeloof; American dream) onder kritiek.
+ \item
+ Het verzacht de harde kanten van de letterlijkheid, het objectivisme en het humanisme.
+ \item
+ \question{?}
+ \end{itemize}
+
+ \item
+ \comment{Onze eerdere kritiek op de ecclesiologische benadering:
+ ze stelt de pastor te centraal --- het is clericaal.
+ Vaak gaat het om een technologische benadering.}
+ Graham's kritiek is vooral een kritiek op de \emph{clericale} benadering, niet op de ecclesiologische.
+ Ze wil de praxis van de hele gemeenschap bekijken.
+
+ \item
+ Er zit een praktische wijsheid in het handelen van Christus.
+ Die wijsheid proberen we te begrijpen.
+ De wijsheid verschijnt in de barmhartige act.
+ Dit is wat wordt bedoeld met `pastorale praktijken zijn constitutief'.
+
+ Vergelijkbaar met Aristoteles: wil je weten wat moed is?
+ Ga dan moedig handelen, dan ga je het beter begrijpen.
+ Volgens Graham werkt dit hetzelfde met geloof en gelovig handelen.
+
+ \item
+ In deze performatieve praxis krijgt de waarheidsclaim drie kenmerken:
+
+ \begin{itemize}
+ \item
+ \question{?}
+
+ \item
+ Hermeneutiek van argwaan:
+ de waarheidsclaim maakt niet meer verdacht (beperking als zonde of test van Goed),
+ maar geeft het subject juist kracht.
+ De mens is de auteur van zijn eigen narratief ---
+ en d\'a\'ar, in de gebrokenheid (bv. Job), vinden we God \'o\'ok (of zelfs: vooral).
+
+ \item
+ \question{?}
+ \end{itemize}
+
+ \item
+ \begin{itemize}
+ \item
+ De theorie is vrij abstract en weinig ingebed in traditie en evangelie,
+ ook al zegt Graham van wel.
+ \item
+ Graham geeft niet aan hoe de theorie in de praktijk gebruikt kan worden.
+ \item
+ Graham heeft geen kritische verhouding tot de postmoderniteit.
+ Ze relativeert geloof op een niet realistische wijze.
+ De kern van geloven is toch een vertrouwen in een verlossende god?
+ Een fundamentele onwetendheid is onleefbaar.
+ \end{itemize}
+\end{enumerate}
+
+\end{document}