summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorCamil Staps2016-09-01 15:19:57 +0200
committerCamil Staps2016-09-01 15:27:56 +0200
commit9eea2074f17ff84542ef91394338b436823978d3 (patch)
treea3bc0db8a359f8adc0e7c9a88d530f4b6d11193e
parentklaar met week 1 (diff)
Aantekeningen college 1
-rw-r--r--college-1.tex42
1 files changed, 31 insertions, 11 deletions
diff --git a/college-1.tex b/college-1.tex
index 5c9d025..42b4aae 100644
--- a/college-1.tex
+++ b/college-1.tex
@@ -20,13 +20,19 @@
religie in interactie met sociaal-culturele contexten, en met name andere
religies.
+ Praktische rationaliteit omvat de redenen die mensen hebben op grond
+ waarvan ze handelen.
+
\item
De antropologische omslag in de 20\textsuperscript{e} eeuw is de omslag van
het centrum van de wetenschappelijke katholieke theologie: van (het wezen
- van) God naar het menselijk subject, in het bijzonder
- de-mens-die-in-God-gelooft, twijfelt, zoekt, het spoor kwijt is, etc.
+ van) God (theologia) naar het menselijk subject, in het bijzonder diens
+ geloof in God (oikonomia), hoe ze twijfelt, zoekt, het spoor kwijt is, etc.
\item
+ Vier problemen probeert men op te lossen middels die antropologische omslag
+ en het vakgebied van de praktische theologie:
+
\begin{description}[style=nextline]
\item[Traditieprobleem]
`Wat zeggen de overgeleverde opvattingen uit de traditie mij als
@@ -43,12 +49,14 @@
\item
De praktische theologie doet uitspraken over de werkelijkheid van de mens
- als actor in zijn relatie tot God of een uiteindelijke werkelijkheid.
+ als actor in zijn relatie tot God of een uiteindelijke werkelijkheid. Op
+ die manier kan men tot een subjectieve, getuigende waarheid over de naam
+ van God komen.
\item
\begin{description}
\item[Theoria]
- het nadenken over eeuwige en onveranderlijke en in zoverre Goddelijke
+ het nadenken over eeuwige en onveranderlijke en in zoverre goddelijke
zaken.
\item[Poesis]
handelingen die een bepaald werk als resultaat achterlaten.
@@ -76,21 +84,33 @@
met de rede en dus intern is.
\item
- Onder Cartesiaanse angst verstaat Bernstein de angst dat als het kennend
- subject invloed op de theorie heeft we vervallen tot intellectuele chaos.
+ Onder Cartesiaanse angst verstaat Bernstein de angst dat als er geen
+ absolute zekerheid is we geen fundament hebben om onze kennis op te bouwen.
\item
- Gadamer: ons bestaan is interpretatie van onze omgang met de werkelijkheid.
- We kunnen niet buiten dit oneindige interpretatieproces gaan staan, maar
- dat betekent niet dat alle kennis slechts contextueel is.
+ Gadamer: de mens is een betekenisgevend wezen; ons bestaan is interpretatie
+ van onze omgang met de werkelijkheid. We kunnen niet buiten dit oneindige
+ interpretatieproces gaan staan, maar dat betekent niet dat alle kennis
+ slechts contextueel is.
\item
Praktische rationaliteit, bij Ricoeur, verwijst naar redenen die mensen
hebben om te handelen alsook naar de regels van het handelen.
\item
- De waarnemer kan wel regels vaststellen, maar actoren hoeven regels niet te
- volgen. Die vrijheid kan de waarnemer niet herkennen.
+ Men kan wel regels vaststellen op basis van waarneming, maar actoren hoeven
+ die regels niet consistent te volgen. Die vrijheid kan de waarnemer niet
+ herkennen.
+
+ \item
+ Het materi\"{e}le object is \emph{wat} wij bestuderen --- initieel, het
+ oorsprongsverhaal van Jezus Christus. Dit object wordt steeds groter in de
+ wetenschap: pastoraal handelen, handelen van gelovigen, andere religies,
+ etc.
+
+ Het formele object is de lens waaronder we dit bestuderen. Dit
+ materi\"{e}le object kan ook vanuit de psychologie worden bekeken. Wij
+ vertrekken echter vanuit de positie dat God gesproken heeft en spreekt.
\end{enumerate}
\end{document}