diff options
author | Camil Staps | 2016-09-01 15:19:57 +0200 |
---|---|---|
committer | Camil Staps | 2016-09-01 15:27:56 +0200 |
commit | 9eea2074f17ff84542ef91394338b436823978d3 (patch) | |
tree | a3bc0db8a359f8adc0e7c9a88d530f4b6d11193e | |
parent | klaar met week 1 (diff) |
Aantekeningen college 1
-rw-r--r-- | college-1.tex | 42 |
1 files changed, 31 insertions, 11 deletions
diff --git a/college-1.tex b/college-1.tex index 5c9d025..42b4aae 100644 --- a/college-1.tex +++ b/college-1.tex @@ -20,13 +20,19 @@ religie in interactie met sociaal-culturele contexten, en met name andere religies. + Praktische rationaliteit omvat de redenen die mensen hebben op grond + waarvan ze handelen. + \item De antropologische omslag in de 20\textsuperscript{e} eeuw is de omslag van het centrum van de wetenschappelijke katholieke theologie: van (het wezen - van) God naar het menselijk subject, in het bijzonder - de-mens-die-in-God-gelooft, twijfelt, zoekt, het spoor kwijt is, etc. + van) God (theologia) naar het menselijk subject, in het bijzonder diens + geloof in God (oikonomia), hoe ze twijfelt, zoekt, het spoor kwijt is, etc. \item + Vier problemen probeert men op te lossen middels die antropologische omslag + en het vakgebied van de praktische theologie: + \begin{description}[style=nextline] \item[Traditieprobleem] `Wat zeggen de overgeleverde opvattingen uit de traditie mij als @@ -43,12 +49,14 @@ \item De praktische theologie doet uitspraken over de werkelijkheid van de mens - als actor in zijn relatie tot God of een uiteindelijke werkelijkheid. + als actor in zijn relatie tot God of een uiteindelijke werkelijkheid. Op + die manier kan men tot een subjectieve, getuigende waarheid over de naam + van God komen. \item \begin{description} \item[Theoria] - het nadenken over eeuwige en onveranderlijke en in zoverre Goddelijke + het nadenken over eeuwige en onveranderlijke en in zoverre goddelijke zaken. \item[Poesis] handelingen die een bepaald werk als resultaat achterlaten. @@ -76,21 +84,33 @@ met de rede en dus intern is. \item - Onder Cartesiaanse angst verstaat Bernstein de angst dat als het kennend - subject invloed op de theorie heeft we vervallen tot intellectuele chaos. + Onder Cartesiaanse angst verstaat Bernstein de angst dat als er geen + absolute zekerheid is we geen fundament hebben om onze kennis op te bouwen. \item - Gadamer: ons bestaan is interpretatie van onze omgang met de werkelijkheid. - We kunnen niet buiten dit oneindige interpretatieproces gaan staan, maar - dat betekent niet dat alle kennis slechts contextueel is. + Gadamer: de mens is een betekenisgevend wezen; ons bestaan is interpretatie + van onze omgang met de werkelijkheid. We kunnen niet buiten dit oneindige + interpretatieproces gaan staan, maar dat betekent niet dat alle kennis + slechts contextueel is. \item Praktische rationaliteit, bij Ricoeur, verwijst naar redenen die mensen hebben om te handelen alsook naar de regels van het handelen. \item - De waarnemer kan wel regels vaststellen, maar actoren hoeven regels niet te - volgen. Die vrijheid kan de waarnemer niet herkennen. + Men kan wel regels vaststellen op basis van waarneming, maar actoren hoeven + die regels niet consistent te volgen. Die vrijheid kan de waarnemer niet + herkennen. + + \item + Het materi\"{e}le object is \emph{wat} wij bestuderen --- initieel, het + oorsprongsverhaal van Jezus Christus. Dit object wordt steeds groter in de + wetenschap: pastoraal handelen, handelen van gelovigen, andere religies, + etc. + + Het formele object is de lens waaronder we dit bestuderen. Dit + materi\"{e}le object kan ook vanuit de psychologie worden bekeken. Wij + vertrekken echter vanuit de positie dat God gesproken heeft en spreekt. \end{enumerate} \end{document} |