aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorCamil Staps2015-12-01 00:37:08 +0100
committerCamil Staps2015-12-01 00:37:08 +0100
commitce6b7e722cab53e246d7806e563c7f5652c9b2aa (patch)
tree48019912b7036b2a9a4d6351b49e009a8cca341c
parentAnalysis 2015-11-25 (diff)
Analyse December 2 pastoral letters & acts of Paul
-rw-r--r--analyse-20151202.tex25
1 files changed, 25 insertions, 0 deletions
diff --git a/analyse-20151202.tex b/analyse-20151202.tex
new file mode 100644
index 0000000..13e366e
--- /dev/null
+++ b/analyse-20151202.tex
@@ -0,0 +1,25 @@
+\documentclass[a4paper,10pt]{article}
+
+\usepackage[dutch]{babel}
+\usepackage[utf8]{inputenc}
+\usepackage[hidelinks]{hyperref}
+\usepackage{amsmath}
+
+\title{De pastorale brieven}
+\author{Camil Staps}
+\date{2 december 2015}
+
+\begin{document}
+
+\maketitle
+
+De opvattingen van `Paulus' lopen wat vrouwen betreft nogal uiteen. In de handelingen van Paulus en Thecla is Paulus vol enthousiasme over Thecla die het initiatief neemt elders het goede nieuws te gaan verkondigen (41). In 1 Tim 2:11-12 wordt dit echter nadrukkelijk verboden. Dit is meer in lijn met andere brieven, zoals bijvoorbeeld 1 Kor 11:3, ook al zijn de pastorale brieven wat dit betreft wel extreem.
+
+De (gecanoniseerde) Evangeliën kunnen niet vrouwonvriendelijk genoemd worden (bv. Mc 3:35 noemt `zuster' en `moeder' apart). In 1 Kor 7:10,12,25 geeft Paulus heel duidelijk aan wanneer hij een gebod van de Heer verkondigt en wanneer hij zijn eigen mening geeft. Dit is niet iets wat je zou verwachten in een brief die aan Paulus is toegeschreven om meer autoriteit te krijgen, en één van de redenen om te zeggen dat Paulus de auteur van 1 Kor was.
+
+Daarmee wordt het ook een stuk onwaarschijnlijker dat 1 Tim 2 en de pastorale brieven in het algemeen door Paulus geschreven zijn.
+
+De handelingen van Paulus liggen in het andere uiterste. Ik weet niet wat er tussen 7 en 40 met Thamyris, Thecla's verloofde, gebeurt, maar het lijkt er niet op dat dat huwelijk is doorgegaan -- en Paulus lijkt er geen moeite mee te hebben in 41, terwijl hij in 1 Kor 7:27 toch voorschrijft een verloving niet te verbreken. Is dit boek dan geschreven door een ander kamp? Hoe heeft het kunnen blijven bestaan met deze revolutionaire\footnote{Tenminste, dat is mijn eerste indruk. Neem het -- net als de rest -- met een korreltje zout, ik heb slechts 10 verzen gelezen.} ideeën?
+
+\end{document}
+