aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorCamil Staps2016-01-24 19:14:56 +0100
committerCamil Staps2016-01-24 19:14:56 +0100
commit4464f10722b655c57285756e39b2db91a7b68cee (patch)
treec2da78a724fe0422a060a2d10a6f5203d9067c19
parentodt files in gitignore (summaries from classmate) (diff)
Start samenvatting; Makefile
-rw-r--r--Makefile26
-rw-r--r--samenvatting.tex97
2 files changed, 123 insertions, 0 deletions
diff --git a/Makefile b/Makefile
new file mode 100644
index 0000000..317e594
--- /dev/null
+++ b/Makefile
@@ -0,0 +1,26 @@
+TARGET=$(subst .tex,.pdf,$(wildcard *.tex))
+
+all: $(TARGET)
+
+%.dep: %.tex
+ perl -lnwe 'print "$*.pdf: $$1" if /\\input{([\w-]+\.tex)}/' <$< >$@
+
+include $(TARGET:.pdf=.dep)
+
+samenvatting.pdf : samenvatting.tex
+ xelatex $<
+ xelatex $<
+
+genesis.pdf : genesis.tex
+ xelatex $<
+ xelatex $<
+
+%.pdf : %.tex
+ latexmk -pdf $<
+
+clean:
+ latexmk -c
+ rm -f *.dep
+
+.PHONY: clean
+
diff --git a/samenvatting.tex b/samenvatting.tex
new file mode 100644
index 0000000..91a5bea
--- /dev/null
+++ b/samenvatting.tex
@@ -0,0 +1,97 @@
+\documentclass[a4paper,10pt,twocolumn]{article}
+
+\title{Exegese Oude en Nieuwe Testament\\\large{Samenvatting}}
+\author{Camil Staps}
+
+\usepackage{polyglossia}
+\usepackage{ucharclasses}
+\setmainlanguage{dutch}
+\setTransitionsForLatin{\begingroup\hyphenrules{dutch}}{\endgroup}
+\usepackage{fontspec}
+\newfontfamily{\ezra}{Ezra SIL}[Scale=MatchLowercase]
+\DeclareTextFontCommand{\textezra}{\ezra}
+
+\usepackage[margin=25mm,bottom=30mm]{geometry}
+\usepackage[hidelinks]{hyperref}
+
+\renewcommand{\figureautorefname}{Figuur}
+
+\usepackage{caption}
+\usepackage{enumitem}
+\setlist{leftmargin=12pt}
+
+\usepackage{tikz}
+\usetikzlibrary{calc}
+
+\newcommand\seclit[3]{\section*{#1\\\normalfont\small#2, \textit{#3}}}
+
+\newcommand\e{\textsuperscript{e} }
+
+\newenvironment{figureblock}{\begin{minipage}{\linewidth}\bigskip\centering}{\bigskip\end{minipage}}
+
+\begin{document}
+
+\maketitle
+
+\seclit{De Pentateuch}{Michael D. Coogan}{The Old Testament, pp.~49-58}
+\begin{description}
+ \item[Traditioneel] is Mozes de auteur van de Pentateuch. Probleem: Mozes' dood wordt beschreven.
+ \item[Hobbes (16\e eeuw)] laat anachronismen zien (bv. Gen.~12:6, Dt.~34:6).
+ \item[Richard Simon (1678)] wijst op meer anachronismen en geografische problemen.
+ \item[Astruc (1753):] zowel \textezra{יְהֹוָה} als \textezra{אֱלֹהִים} gebruikt voor God. Mozes moet dus twee verschillende bronnen hebben gebruikt.
+ \item[Wellhausen (1878):] Documentaire Hypothese; vier verschillende bronnen J, E, D en P.
+\end{description}
+
+\subsection*{De Documentaire Hypothese}
+Verschillende bronnen geïdentificeerd op basis van de naam van God en andere karakteristieken.
+
+\begin{description}
+ \item[J] gebruikt \textezra{יְהֹוָה}. Beschrijft God menselijk, dicht bij de aarde en de mensen. Veel speelt zich af in Juda. Thema: de belofte van \emph{land}, een \emph{nageslacht}, en een \emph{zegen} voor alle volken. Het beloofde land komt ruwweg overeen met het land van David en Salomo (10\e eeuw v.o.j.).
+ \item[E] gebruikt consequent \textezra{אֱלֹהִים} tot Ex.~3. Fragmentarisch, vanaf ergens tussen Gen.~15 en 20. God is afstandelijker dan in J, en communiceert met dromen, goddelijke boodschappers en profeten (de term `profeet' voor bv. Abraham is uniek voor E). Verhalen in E vinden vooral plaats in het latere noordelijke koninkrijk.
+ \item[D] Bijna volledig in Dt. Verbanden met E: beiden gebruiken `Horeb' voor Sinai, en ook D gebruikt profetieën. Waarschijnlijk ook oorspronkelijk uit Israël.
+ \item[P] Nadruk op het in acht nemen van de geboden. Gebruikt net als E \textezra{אֱלֹהִים} tot Ex.~3, maar ook andere combinaties met \textezra{אֵל}. God is nog afstandelijker dan elders en manifesteert zichzelf in glorie. Weinig verhalend. Laatste redacteur.
+
+ Beschrijft een reeks verbonden: Noach (regenboog), Abraham (besnijdenis), Israël (sabbat).
+\end{description}
+
+Volgens de theorie zijn J en E onafhankelijk van elkaar geschreven op basis van andere bronnen in Juda en Isra\"el en later samengevoegd in Jeruzalem, waarbij E aan J werd toegevoegd. Later heeft P deze J+E-bron samen met D en eigen materiaal samengevoegd. Zie \autoref{fig:dh-chronology}.
+
+\begin{figureblock}
+ \begin{tikzpicture}[node distance=2cm]
+ \node (j) {J};
+ \node[right of=j,yshift=-5mm] (e) {E};
+ \node[rectangle,draw,yshift=-10mm] (je) at ($(j)!0.5!(e)$) {J + E};
+ \node[right of=je,yshift=-5mm] (d) {D};
+ \node[rectangle,draw,left of=je,yshift=-11mm,xshift=10mm] (p) {P + JE + D};
+
+ \draw (j) -- (je) -- (p); \draw (e) -- (je); \draw (d) -- (p);
+
+ \node[left of=j,xshift=-5mm] (t-e) {\footnotesize{950 v.o.j.}};
+ \node at (t-e |- e) {\footnotesize{850 v.o.j.}};
+ \node at (t-e |- je) {\footnotesize{700 v.o.j.}};
+ \node at (t-e |- d) {\footnotesize{630 v.o.j.}};
+ \node at (t-e |- p) {\footnotesize{550 v.o.j.}};
+ \end{tikzpicture}
+ \captionof{figure}{Chronologie bronnen volgens de DH}
+ \label{fig:dh-chronology}
+\end{figureblock}
+
+Er is kritiek op de DH en sommigen bepleiten het toevoegen of opsplitsen van bepaalde bronnen.
+
+De vraag is nog open of P en de redacteuren van J+E vooral hebben geknipt en geplakt of ook de teksten intern nog veel preciezer hebben gereviseerd.
+
+\seclit{Het boek Genesis}{Claus Westermann}{Oxford Companion to the Bible, pp.~245-49}
+\begin{description}
+ \item[1-11:] Geschiedenis van de aarde en de mensheid middels verhalen en genealogieën. Thema's: schepping van mensheid en aarde; menselijke limieten (kwaad en straf). Uiteindelijk opgeschreven na een lange orale traditie. Geen verschil tussen kennis en geloof, of wetenschap, filosofie, geschiedenis en religie.
+ \item[12-25:] Abraham. Thema's: familie, voortplanting en landbezit, maar ook de goddelijke beloftes van \emph{land}, \emph{nageslacht} en \emph{zegen}. Hfst.~22-24 waarschijnlijk later toegevoegd.
+ \item[26-36:] Jakob en Esau. Thema's: conflicten m.b.t. land, voedsel en sociale status. Later zijn ontmoetingen met God toegevoegd (28, 32, 35). Hfst.~26 en 34 horen niet in deze context.
+
+ Theologische begrippen als geloof, recht en verbond stammen uit een latere periode (P). De originele tekst draaide niet om deze begrippen. Het geloof heeft geen collectief aspect.
+ \item[37-50:] Jozef. Thema's: verzoening, God die het individu zegent en redt. Geschreven door \'e\'en auteur, niet de Jahwist.
+\end{description}
+
+\seclit{Deuteronomistische historie}{John J. Collins}{Introduction to the Hebrew Bible, pp.~185-187}
+Joz., Richt., 1-2 Sam. en 1-2 Kon. allemaal geschreven door de bril van Dt. Martin Noth (1943) stelde dat al die boeken ooit \'e\'en geheel waren.
+
+\end{document}
+