diff options
author | Camil Staps | 2016-01-24 19:14:56 +0100 |
---|---|---|
committer | Camil Staps | 2016-01-24 19:14:56 +0100 |
commit | 4464f10722b655c57285756e39b2db91a7b68cee (patch) | |
tree | c2da78a724fe0422a060a2d10a6f5203d9067c19 | |
parent | odt files in gitignore (summaries from classmate) (diff) |
Start samenvatting; Makefile
-rw-r--r-- | Makefile | 26 | ||||
-rw-r--r-- | samenvatting.tex | 97 |
2 files changed, 123 insertions, 0 deletions
diff --git a/Makefile b/Makefile new file mode 100644 index 0000000..317e594 --- /dev/null +++ b/Makefile @@ -0,0 +1,26 @@ +TARGET=$(subst .tex,.pdf,$(wildcard *.tex)) + +all: $(TARGET) + +%.dep: %.tex + perl -lnwe 'print "$*.pdf: $$1" if /\\input{([\w-]+\.tex)}/' <$< >$@ + +include $(TARGET:.pdf=.dep) + +samenvatting.pdf : samenvatting.tex + xelatex $< + xelatex $< + +genesis.pdf : genesis.tex + xelatex $< + xelatex $< + +%.pdf : %.tex + latexmk -pdf $< + +clean: + latexmk -c + rm -f *.dep + +.PHONY: clean + diff --git a/samenvatting.tex b/samenvatting.tex new file mode 100644 index 0000000..91a5bea --- /dev/null +++ b/samenvatting.tex @@ -0,0 +1,97 @@ +\documentclass[a4paper,10pt,twocolumn]{article} + +\title{Exegese Oude en Nieuwe Testament\\\large{Samenvatting}} +\author{Camil Staps} + +\usepackage{polyglossia} +\usepackage{ucharclasses} +\setmainlanguage{dutch} +\setTransitionsForLatin{\begingroup\hyphenrules{dutch}}{\endgroup} +\usepackage{fontspec} +\newfontfamily{\ezra}{Ezra SIL}[Scale=MatchLowercase] +\DeclareTextFontCommand{\textezra}{\ezra} + +\usepackage[margin=25mm,bottom=30mm]{geometry} +\usepackage[hidelinks]{hyperref} + +\renewcommand{\figureautorefname}{Figuur} + +\usepackage{caption} +\usepackage{enumitem} +\setlist{leftmargin=12pt} + +\usepackage{tikz} +\usetikzlibrary{calc} + +\newcommand\seclit[3]{\section*{#1\\\normalfont\small#2, \textit{#3}}} + +\newcommand\e{\textsuperscript{e} } + +\newenvironment{figureblock}{\begin{minipage}{\linewidth}\bigskip\centering}{\bigskip\end{minipage}} + +\begin{document} + +\maketitle + +\seclit{De Pentateuch}{Michael D. Coogan}{The Old Testament, pp.~49-58} +\begin{description} + \item[Traditioneel] is Mozes de auteur van de Pentateuch. Probleem: Mozes' dood wordt beschreven. + \item[Hobbes (16\e eeuw)] laat anachronismen zien (bv. Gen.~12:6, Dt.~34:6). + \item[Richard Simon (1678)] wijst op meer anachronismen en geografische problemen. + \item[Astruc (1753):] zowel \textezra{יְהֹוָה} als \textezra{אֱלֹהִים} gebruikt voor God. Mozes moet dus twee verschillende bronnen hebben gebruikt. + \item[Wellhausen (1878):] Documentaire Hypothese; vier verschillende bronnen J, E, D en P. +\end{description} + +\subsection*{De Documentaire Hypothese} +Verschillende bronnen geïdentificeerd op basis van de naam van God en andere karakteristieken. + +\begin{description} + \item[J] gebruikt \textezra{יְהֹוָה}. Beschrijft God menselijk, dicht bij de aarde en de mensen. Veel speelt zich af in Juda. Thema: de belofte van \emph{land}, een \emph{nageslacht}, en een \emph{zegen} voor alle volken. Het beloofde land komt ruwweg overeen met het land van David en Salomo (10\e eeuw v.o.j.). + \item[E] gebruikt consequent \textezra{אֱלֹהִים} tot Ex.~3. Fragmentarisch, vanaf ergens tussen Gen.~15 en 20. God is afstandelijker dan in J, en communiceert met dromen, goddelijke boodschappers en profeten (de term `profeet' voor bv. Abraham is uniek voor E). Verhalen in E vinden vooral plaats in het latere noordelijke koninkrijk. + \item[D] Bijna volledig in Dt. Verbanden met E: beiden gebruiken `Horeb' voor Sinai, en ook D gebruikt profetieën. Waarschijnlijk ook oorspronkelijk uit Israël. + \item[P] Nadruk op het in acht nemen van de geboden. Gebruikt net als E \textezra{אֱלֹהִים} tot Ex.~3, maar ook andere combinaties met \textezra{אֵל}. God is nog afstandelijker dan elders en manifesteert zichzelf in glorie. Weinig verhalend. Laatste redacteur. + + Beschrijft een reeks verbonden: Noach (regenboog), Abraham (besnijdenis), Israël (sabbat). +\end{description} + +Volgens de theorie zijn J en E onafhankelijk van elkaar geschreven op basis van andere bronnen in Juda en Isra\"el en later samengevoegd in Jeruzalem, waarbij E aan J werd toegevoegd. Later heeft P deze J+E-bron samen met D en eigen materiaal samengevoegd. Zie \autoref{fig:dh-chronology}. + +\begin{figureblock} + \begin{tikzpicture}[node distance=2cm] + \node (j) {J}; + \node[right of=j,yshift=-5mm] (e) {E}; + \node[rectangle,draw,yshift=-10mm] (je) at ($(j)!0.5!(e)$) {J + E}; + \node[right of=je,yshift=-5mm] (d) {D}; + \node[rectangle,draw,left of=je,yshift=-11mm,xshift=10mm] (p) {P + JE + D}; + + \draw (j) -- (je) -- (p); \draw (e) -- (je); \draw (d) -- (p); + + \node[left of=j,xshift=-5mm] (t-e) {\footnotesize{950 v.o.j.}}; + \node at (t-e |- e) {\footnotesize{850 v.o.j.}}; + \node at (t-e |- je) {\footnotesize{700 v.o.j.}}; + \node at (t-e |- d) {\footnotesize{630 v.o.j.}}; + \node at (t-e |- p) {\footnotesize{550 v.o.j.}}; + \end{tikzpicture} + \captionof{figure}{Chronologie bronnen volgens de DH} + \label{fig:dh-chronology} +\end{figureblock} + +Er is kritiek op de DH en sommigen bepleiten het toevoegen of opsplitsen van bepaalde bronnen. + +De vraag is nog open of P en de redacteuren van J+E vooral hebben geknipt en geplakt of ook de teksten intern nog veel preciezer hebben gereviseerd. + +\seclit{Het boek Genesis}{Claus Westermann}{Oxford Companion to the Bible, pp.~245-49} +\begin{description} + \item[1-11:] Geschiedenis van de aarde en de mensheid middels verhalen en genealogieën. Thema's: schepping van mensheid en aarde; menselijke limieten (kwaad en straf). Uiteindelijk opgeschreven na een lange orale traditie. Geen verschil tussen kennis en geloof, of wetenschap, filosofie, geschiedenis en religie. + \item[12-25:] Abraham. Thema's: familie, voortplanting en landbezit, maar ook de goddelijke beloftes van \emph{land}, \emph{nageslacht} en \emph{zegen}. Hfst.~22-24 waarschijnlijk later toegevoegd. + \item[26-36:] Jakob en Esau. Thema's: conflicten m.b.t. land, voedsel en sociale status. Later zijn ontmoetingen met God toegevoegd (28, 32, 35). Hfst.~26 en 34 horen niet in deze context. + + Theologische begrippen als geloof, recht en verbond stammen uit een latere periode (P). De originele tekst draaide niet om deze begrippen. Het geloof heeft geen collectief aspect. + \item[37-50:] Jozef. Thema's: verzoening, God die het individu zegent en redt. Geschreven door \'e\'en auteur, niet de Jahwist. +\end{description} + +\seclit{Deuteronomistische historie}{John J. Collins}{Introduction to the Hebrew Bible, pp.~185-187} +Joz., Richt., 1-2 Sam. en 1-2 Kon. allemaal geschreven door de bril van Dt. Martin Noth (1943) stelde dat al die boeken ooit \'e\'en geheel waren. + +\end{document} + |