% vim: spelllang=nl: \documentclass[a4paper]{article} \usepackage{geometry} \usepackage[dutch]{babel} \usepackage{enumitem} \title{Recht voor Informatici\\\large{College 3}} \author{Camil Staps} \date{15 september 2016} \begin{document} \maketitle \begin{description}[style=nextline] \item[College] Inleiding belastingrecht, prof. mr. G.T.K. Meussen, SP2, 14 september 2016, 10:45 -- 12:30. \item[Besproken onderdeel] Belasting op beleggingsrendement. \item[Rechtsbronnen] Wetboeken, fundamentele rechten van de mens. \item[Verschil tussen colleges bij informatica en rechten] Bij informatica gaat het veelal om het aanleren van vaardigheden. De kennis van bv. bestaande algoritmen heeft altijd eigen creativiteit als doel. Bij (dit) rechten(college) lijkt het echter meer te gaan om weten hoe iets (op dit moment) geregeld is --- alhoewel er, misschien omdat dit een tweedejaarscollege is, wel wat tijd wordt ingeruimd om de effecten van bepaalde (aanpassingen op) regelingen in te schatten, als een soort gedachte-experiment. \item[Wat juristen van informatici kunnen leren] In dit college werd box drie besproken in natuurlijke taal. Volgens mij is dat erg lastig precies te defini\"eren in zo'n medium. Het lijkt me op het eerste gezicht effici\"enter om wiskundige formules te gebruiken. Dit soort precieze definities is typisch iets waar informatici bij zouden kunnen helpen. \item[Wat informatici van juristen kunnen leren] De universiteit staat in beginsel ten dienste van de samenleving. Bij dit college was dat duidelijk. Het ging bijvoorbeeld om de vraag hoe sociale normen in wetten vastgelegd kunnen worden. Bij de informatica-opleiding is het plichtsbesef vrijwel nihil. Informatici zouden dus kunnen leren hoe hun technieken gebruikt kunnen worden voor het algemeen goed. \item[Het geleerde] Er zijn grondwettelijke restricties op wat voor en hoeveel belasting de regering kan heffen. Belastingregelingen raken namelijk aan het fundamentele recht op eigendom. \end{description} \end{document}