% vim: spelllang=nl: \documentclass[a4paper]{article} \usepackage{geometry} \usepackage[dutch]{babel} \usepackage{enumitem} \title{Recht voor Informatici\\\large{College 2}} \author{Camil Staps} \date{8 september 2016} \begin{document} \maketitle \begin{description}[style=nextline] \item[Bron] Rechtbank Den Haag, 23 juli 2014, ECLI:NL:RBDHA:2014:8966. \item[Partijen] \hfill \begin{itemize} \item Vijf anonieme eisende natuurlijke personen, \item drie eisende verenigingen (Nederlandse Vereniging voor Strafrechtadvocaten (NVSA), Nederlandse Vereniging voor Journalisten (NVJ), Internet Society Nederland), \item \'e\'en eisende stichting ((Stichting) Privacy First) \item en de gedaagde Staat der Nederlanden (Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties). \end{itemize} \item[Feiten] Volgens een brief van 21 juni 2013 van BiZa aan de Tweede Kamer hebben AIVD en MIVD `geen onbelemmerde, onbeperkte toegang tot het internet- en het mobiele telefoonverkeer.' Wel wordt er samengewerkt met buitenlandse diensten, volgens deze brief en die van 3 juli 2013 in mate afhankelijk van de staat van constitutionele kwesties (bv. mensenrechten, democratie) en het belang van de samenwerking. Volgens een brief van 5 november 2013 houdt de CTIVD toezicht op AIVD en MIVD. Die mogen alleen binnen duidelijke wettelijke kaders werken. Op 3 juli heeft de minister van Defensie gezegd dat hij (a) niet op de hoogte had kunnen zijn van PRISM en (b) niet kan uitsluiten dat gegevens met PRISM verkregen ooit bij Nederlandse diensten zijn beland. Uit mediaberichten blijkt dat de NSA metadata van telefoonverkeer opslaat en analyseert. Op 28 oktober 2013 neemt het kabinet het standpunt in dat (a) dit nodig is voor de nationale veiligheid en militaire operaties; (b) dit alleen kan gebeuren binnen de kaders van de Wiv 2002% \footnote{Wet op de inlichtingen en veiligheidsdiensten 2002}, wat inhoudt dat er een verzoek aan AIVD of MIVD gedaan moet worden; (c) AIVD en MIVD structureel onderzoek doen naar spionage van buitenlandse mogendheden in Nederland. De Commissie evaluatie Wiv 2002 brengt op 2 december 2013 rapport uit, waarin ze stelt dat samenwerkingsregelingen heroverweging vereisen, i.h.b. of voor de samenwerking met sommige buitenlandse diensten (NSA) voldoende rechtsstatelijke en democratische garanties bestaan. Op 5 februari 2014 stelt de CTIVD dat AIVD en MIVD de afgelopen jaren in toenemende mate zijn gaan samenwerken met verzamelingen (persoons)gegevens, niet altijd rechtmatig gezien de Wiv 2002. Op 9 april 2014 geeft de minister van BiZa aan dat van een U-bochtconstructie% \footnote{In een U-bochtconstructie verzoekt een ID een andere ID iets te doen waar zij zelf geen machtiging voor heeft.} geen sprake is, omdat de gegevens die de AIVD en MIVD m.b.v. samenwerking krijgen (die ze niet zelf hadden mogen verzamelen) niet direct door hen zijn aangevraagd. \item[Rechtsvraag] Handelt de Staat in strijd met het Nederlands recht en/of internationale verdragsverplichtigingen? Moet de Staat verboden worden gegevens van buitenlandse diensten te ontvangen als deze mogelijk of zeker in strijd zijn met deze vastleggingen? Moet de Staat alle passende maatregelen treffen om de persoonlijke levenssfeer en/of de vrijheid van nieuwsgaring van de eisers en wie zij vertegenwoordigen te beschermen? Moet de Staat een boete per individueel geval betalen? Moet de Staat de kosten voor deze procedure betalen? \item[Vonnis of arrest] De rechtbank wijst de vorderingen af en veroordeelt de eisers tot het betalen van de kosten van het proces. \end{description} \end{document}