diff options
-rw-r--r-- | college-3.tex | 56 |
1 files changed, 56 insertions, 0 deletions
diff --git a/college-3.tex b/college-3.tex new file mode 100644 index 0000000..0653025 --- /dev/null +++ b/college-3.tex @@ -0,0 +1,56 @@ +% vim: spelllang=nl: +\documentclass[a4paper]{article} + +\usepackage{geometry} +\usepackage[dutch]{babel} +\usepackage{enumitem} + +\title{Recht voor Informatici\\\large{College 3}} +\author{Camil Staps} +\date{15 september 2016} + +\begin{document} + +\maketitle + +\begin{description}[style=nextline] + \item[College] + Inleiding belastingrecht, + prof. mr. G.T.K. Meussen, + SP2, + 14 september 2016, 10:45 -- 12:30. + + \item[Besproken onderdeel] + Belasting op beleggingsrendement. + + \item[Rechtsbronnen] + Wetboeken, fundamentele rechten van de mens. + + \item[Verschil tussen colleges bij informatica en rechten] + Bij informatica gaat het veelal om het aanleren van vaardigheden. + De kennis van bv. bestaande algoritmen heeft altijd eigen creativiteit als doel. + Bij (dit) rechten(college) lijkt het echter meer te gaan om weten hoe iets (op dit moment) geregeld is --- + alhoewel er, misschien omdat dit een tweedejaarscollege is, + wel wat tijd wordt ingeruimd om de effecten van bepaalde (aanpassingen op) regelingen in te schatten, + als een soort gedachte-experiment. + + \item[Wat juristen van informatici kunnen leren] + In dit college werd box drie besproken in natuurlijke taal. + Volgens mij is dat erg lastig precies te defini\"eren in zo'n medium. + Het lijkt me op het eerste gezicht effici\"enter om wiskundige formules te gebruiken. + Dit soort precieze definities is typisch iets waar informatici bij zouden kunnen helpen. + + \item[Wat informatici van juristen kunnen leren] + De universiteit staat in beginsel ten dienste van de samenleving. + Bij dit college was dat duidelijk. + Het ging bijvoorbeeld om de vraag hoe sociale normen in wetten vastgelegd kunnen worden. + Bij de informatica-opleiding is het plichtsbesef vrijwel nihil. + Informatici zouden dus kunnen leren hoe hun technieken gebruikt kunnen worden voor het algemeen goed. + + \item[Het geleerde] + Er zijn grondwettelijke restricties op wat voor en hoeveel belasting de regering kan heffen. + Belastingregelingen raken namelijk aan het fundamentele recht op eigendom. + +\end{description} + +\end{document} |