# Academisch Schrijven, feedback opdracht 6 Abe Camil Staps ## Algemeen - Let alsjeblieft op spel- en tikfouten. Het leest erg vervelend als in iedere zin wel ergens een letter mist. - Zorgvisie lijkt geen academisch tijdschrift. Er stond niet in de opdracht dat dat moest, maar het is misschien wel handig. - Ook onder het publiek van een vakblad zijn verschillen. Misschien niet veel verschil, maar het is afhankelijk van welke kennis je vooronderstelt of dit al dan niet een probleem gaat zijn. Simpelweg stellen dat er geen verschil is lijkt een beetje overhaast. - "Mijn artikel zal interessant zijn omdat ik het grote plaatje in perspectief breng" -- welk plaatje, welk perspectief? En als je schrijft voor mensen die hier al verstand van hebben, schrijf je dan niet voor mensen die dit plaatje al in perspectief zien? - "... kan ik een heel breed publiek aanspreken" -- als je in een vakblad schrijf heb je per definitie géén breed publiek. Wat bedoel je hier dan mee? ## Eerste versies ### Tekstueel - "steeds meer hedendaags" - dit loopt niet lekker. Wellicht "steeds hedendaagser", maar ook dat is niet geweldig. Daarbij is de hele zin een open deur, dus misschien kan deze zin maar beter helemaal weg. Je kunt bijvoorbeeld de eerste twee zinnen samennemen en verder specificeren; bijvoorbeeld: 'De invoer van ICT in de zorg is sinds [2005] in een stroomversnelling terechtgekomen.' - "De informatietechnologie" -- welke informatietechnologie? Deze zin loopt beter zonder lidwoord. - "... wordt steeds belangrijker in ons leven" -- 'belangrijk' is erg vaag. Bedoel je dat het meer voorkomt, dat we er meer van afhankelijk zijn dan vroeger, of nog iets anders? - De eerste drie zinnen van de inleiding zeggen hetzelfde. Is dat nodig? - "Hetzelfde is waar" -- dit 'waar' kun je ook lezen als plaatsbepaling; "Hetzelfde geldt" is minder ambigu. - "'smart homes' die de zorgbehoeftes ... ondersteunen" -- wat moet ik me voorstellen bij het ondersteunen van een behoefte? Een behoefte is iets waarin voorzien wordt. Wellicht kunnen de smart homes de mensen met de behoeftes ondersteunen, maar toch niet de behoeftes zelf? - "Verder zal ... gaan spelen" -- ook dit loopt niet lekker. Waarom het signaalwoord 'verder'? Dat impliceert dat dit iets toevoegt aan een eerder gemaakt punt, maar ik mis het verband. Daarnaast is de zinsvolgorde een beetje ongelukkig gekozen naar mijn lezing. ### Inhoudelijk - "Het blijven innoveren ... is noodzakelijk om bij te kunnen blijven" -- en waarom is bij blijven zo belangrijk? Wat zijn de *concrete* voordelen van het gebruik van ICT? - "Hoe kunnen wij hier nog beter gebruik van maken?": (1) wie zijn de wij? Medewerkers, managers, en van wat voor instellingen? (2) 'beter' is erg vaag: wat is het concrete doel van de inzet van ICT? - "Om de zorg te blijven innoveren" -- wederom: waarom moet die innovatie zo nodig? Zijn ouderen er niet juist bij gebaat dat dingen hetzelfde blijven als ze al 50 jaar gewend zijn? Vinden ouderen het prettig dat ze niet meer naar een fysiek bureau toe kunnen en met geen mogelijkheid dingen buiten het internet om kunnen regelen? - "Het is aangetoond ..." -- hier verwacht ik een referentie naar een bron waarin dit inderdaad is aangetoond. Ook is deze zin een beetje vaag: hoe efficiënt, hoeveel sneller, wat bedoel je precies met beter, en handelen in welke situaties?