% vim: set spelllang=nl: \subsection{Transities} \label{sec:def:trans} We hebben ervoor gekozen de semantiek van Smurf in natuurlijke semantiek te definiëren. In principe hadden we er ook voor kunnen kiezen om structurele operationele semantiek te gebruiken. In het geval van Smurf komt dit ongeveer op hetzelfde neer. Hoe regels voor Smurf gedefinieerd zouden kunnen worden in structurele operationele semantiek wordt toegelicht in \autoref{sec:sos}. Bij het definiëren van de natuurlijke semantiek van Smurf zullen we de verzameling van transities als een relatie $\to$ tussen $\Pgm\times\Input\times\State$ en $\Input\times\Output\times\State$ beschouwen. Dit schrijven we als $$\trans{\pgm}{\ip}{\st}{\ip'}{\op}{\st'}$$ en lezen we als \begin{quote} ``het programma $\pgm$ zal in toestand $\st$ gegeven input $\ip$ leiden tot toestand $\st'$, met output $\op$ waarbij $\ip'$ gelijk is aan $\ip$ zonder de geconsumeerde input.'' \end{quote} We hebben het hele programma $\pgm$ nodig voor de pijl, omdat één commando ($\StmExec$) eventuele verdere statements `weggooit'. %todo ander woord Verder gebruiken we $\Input$ voor $\StmInput$ en hebben we natuurlijk de $\State$ nodig voor ieder statement: ieder statement verandert de stack, en sommige statements veranderen bovendien de variable store.