summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/samenvatting-eden.tex
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'samenvatting-eden.tex')
-rw-r--r--samenvatting-eden.tex4
1 files changed, 2 insertions, 2 deletions
diff --git a/samenvatting-eden.tex b/samenvatting-eden.tex
index 335e19b..fa50213 100644
--- a/samenvatting-eden.tex
+++ b/samenvatting-eden.tex
@@ -7,9 +7,9 @@ De zin in 4a komt op plaatsen voor waar er een abrupte verandering van onderwerp
In 2:6 wordt een grote hoeveelheid water bedoeld. Adam wordt uit brokken of kluiten (dus erg vochtige) aarde, niet uit `stof', `as' of `klei' gemaakt. We zijn daarom flexibel, totdat we out worden en opdrogen (rimpelen). Kluiten waren belangrijk in Mesopotami{\"e}, om o.a. mensen, plaatsen en dromen te representeren.
-Het woord \textezra{אָדָם} is geen eigennaam maar is gerelateerd aan `rood', `bloed' en `aard(bodem)'.
+Het woord \ez{אָדָם} is geen eigennaam maar is gerelateerd aan `rood', `bloed' en `aard(bodem)'.
-\textezra{נָ֫פֶשׁ} (2:7) is geen `ziel' in de hedendaagse betekenis, maar meer iets als `levenskracht', aanwezig in het bloed van (slechts) mensen en dieren.
+\ez{נָ֫פֶשׁ} (2:7) is geen `ziel' in de hedendaagse betekenis, maar meer iets als `levenskracht', aanwezig in het bloed van (slechts) mensen en dieren.
\medskip
Luther: de zoektocht naar Eden is nutteloos. Wij moeten kijken naar de situatie n\'a de zondvloed, terwijl de tuin van Eden voor de zondvloed was. Maar hoe kan Mozes dan over de tuin van Eden hebben geschreven?