summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/paper-intro.tex
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'paper-intro.tex')
-rw-r--r--paper-intro.tex26
1 files changed, 26 insertions, 0 deletions
diff --git a/paper-intro.tex b/paper-intro.tex
new file mode 100644
index 0000000..162b6b2
--- /dev/null
+++ b/paper-intro.tex
@@ -0,0 +1,26 @@
+% vim: set spelllang=nl:
+\section{Inleiding}
+\label{sec:intro}
+De ontmoeting van Mozes met God in Ex.~3:1--10 staat bekend als het verhaal van
+de brandende braamstruik. Het is vernoemd naar de braamstruik van waaruit eerst
+`de engel van \JHWH' (v.~2) en vervolgens \JHWH{} zelf (v.~4) tot Mozes
+spreekt. Het woord voor braamstruik, \snh, wekt de belangstelling om twee
+redenen.
+
+Ten eerste: na de abrupte opkomst verdwijnt de struik vrij snel weer van het
+toneel, zonder dat er melding van wordt gemaakt. Na vers 4 wordt de struik niet
+meer genoemd. Het is onduidelijk of de struik blijft branden gedurende het hele
+gesprek (tot 4:17). Mozes' vraag w\'a\'arom de struik niet verteerd wordt
+(v.~3) blijft onbeantwoord.
+
+Ten tweede moeten we helaas opmerken dat \snh{} slechts 6 keer voorkomt in de
+Hebreeuwse bijbel: vijf keer in Ex.~3:2--4 en \'e\'en keer in Dt.~33:16, waar
+naar het verhaal in Exodus wordt verwezen. We weten dus uitzonderlijk weinig
+over dit woord. Wat kunnen we toch afleiden over dit woord?
+
+\subsection{Organisatie}
+\label{sec:intro:org}
+Om de betekenis van \snh{} helder te krijgen zullen we een taalkundige analyse
+van het woord maken. De gebruikte methodes worden toegelicht in
+\autoref{sec:meth}. In hoofdstukken \ref{sec:syn} tot \ref{sec:prag} wordt de
+analyse uitgewerkt.