% vim: spelllang=nl: \documentclass[a4paper]{article} \usepackage{geometry} \usepackage[dutch]{babel} \usepackage{enumitem} \title{Pastoraaltheologie\\\large{Vragen bij college 1}} \author{Camil Staps} \date{1 september 2016} \begin{document} \maketitle \begin{enumerate} \item Praktische theologie is de wetenschappelijke discipline gericht op theorievorming omtrent praktische rationaliteit binnen de christelijke religie in interactie met sociaal-culturele contexten, en met name andere religies. Praktische rationaliteit omvat de redenen die mensen hebben op grond waarvan ze handelen. \item De antropologische omslag in de 20\textsuperscript{e} eeuw is de omslag van het centrum van de wetenschappelijke katholieke theologie: van (het wezen van) God (theologia) naar het menselijk subject, in het bijzonder diens geloof in God (oikonomia), hoe ze twijfelt, zoekt, het spoor kwijt is, etc. \item Vier problemen probeert men op te lossen middels die antropologische omslag en het vakgebied van de praktische theologie: \begin{description}[style=nextline] \item[Traditieprobleem] `Wat zeggen de overgeleverde opvattingen uit de traditie mij als individu?' \item[Plausibiliteitsprobleem] `Heeft religie nog een rol binnen autonome sectoren in de samenleving?' \item[(Ver)taalprobleem] `Kan de boodschap van de religie of de taal van de bijbel nog verstaanbaar worden gemaakt voor mensen van deze tijd?' \item[Epistemologisch probleem] `Waarnaar verwijst het geloof in God in de werkelijkheid? Wat voor kennis kan men over God hebben, en wat is haar waarheidsgehalte?' \end{description} \item De praktische theologie doet uitspraken over de werkelijkheid van de mens als actor in zijn relatie tot God of een uiteindelijke werkelijkheid. Op die manier kan men tot een subjectieve, getuigende waarheid over de naam van God komen. \item \begin{description} \item[Theoria] het nadenken over eeuwige en onveranderlijke en in zoverre goddelijke zaken. \item[Poesis] handelingen die een bepaald werk als resultaat achterlaten. \item[Praxis] handelingen die hun betekenis en voltooiing in zichzelf hebben. \end{description} \item Het eerste onderwerp van wetenschap is waarheid, in het geval van de theologie (waarheid over) het wezen van God of de goddelijke essentie. Het object van praktische kennis is echter contingent (niet-noodzakelijk). Kan een praktische wetenschap wel tot algemene kennis komen? \item Handelingen worden veroorzaakt door de vrije wil en zijn dus niet noodzakelijk. \item Wanneer de wil een \emph{juist verlangen} (in overeenstemming met de rede) is, hebben de resulterende handelingen God als primair object, en zijn die handelingen dus gericht op de waarheid. \item Het doel van het handelen wordt dit juiste verlangen, wat correspondeert met de rede en dus intern is. \item Onder Cartesiaanse angst verstaat Bernstein de angst dat als er geen absolute zekerheid is we geen fundament hebben om onze kennis op te bouwen. \item Gadamer: de mens is een betekenisgevend wezen; ons bestaan is interpretatie van onze omgang met de werkelijkheid. We kunnen niet buiten dit oneindige interpretatieproces gaan staan, maar dat betekent niet dat alle kennis slechts contextueel is. \item Praktische rationaliteit, bij Ricoeur, verwijst naar redenen die mensen hebben om te handelen alsook naar de regels van het handelen. \item Men kan wel regels vaststellen op basis van waarneming, maar actoren hoeven die regels niet consistent te volgen. Die vrijheid kan de waarnemer niet herkennen. \item Het materi\"{e}le object is \emph{wat} wij bestuderen --- initieel, het oorsprongsverhaal van Jezus Christus. Dit object wordt steeds groter in de wetenschap: pastoraal handelen, handelen van gelovigen, andere religies, etc. Het formele object is de lens waaronder we dit bestuderen. Dit materi\"{e}le object kan ook vanuit de psychologie worden bekeken. Wij vertrekken echter vanuit de positie dat God gesproken heeft en spreekt. \end{enumerate} \end{document}