From 70dc3336341a596c906579ba37d98dd8476aebce Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Camil Staps Date: Thu, 10 Nov 2016 15:31:12 +0100 Subject: Notities college 8 --- college-8.tex | 20 ++++++++++++++++++-- 1 file changed, 18 insertions(+), 2 deletions(-) (limited to 'college-8.tex') diff --git a/college-8.tex b/college-8.tex index 8e6886e..109c675 100644 --- a/college-8.tex +++ b/college-8.tex @@ -14,19 +14,35 @@ \maketitle +\comment{% + Voor de herfstvakantie: materieel object (het christelijk geloof). + Vanaf nu: formeel object (`de bril waarmee je naar het materieel object kijkt'). +} + \begin{enumerate} \item + \comment{Heidegger relateert hermeneutiek aan het \emph{dasein} (de modus van het mens-zijn in ruimte-tijd), + anders dan (voorheen) alleen aan het objectivistische tekst-verstaan.} Sinds Heidegger wordt hermeneutiek door sommigen relationeel, ontologisch en universeel opgevat: relationeel, omdat de interpreteerder onlosmakelijk verbonden is aan het ge{\"\i}nterpreteerde object; - ontologisch, omdat \question\dots; - universeel, omdat \question\dots. + ontologisch, omdat we als mens begrijpend in de wereld staan; + universeel, omdat de hermeneutiek het fundamentele dasein (dat universeel is) duidt. \item We kunnen tijd niet (meer) als lineair \'e\'enrightingsproces ervaren, maar zien verleden en toekomst als in strijd verwikkelde tegenpolen. + \comment{En het heden is volkomen ondenkbaar, want zodra we het denken, is het verleden --- + wel is het duidelijk dat het continu in spanning met verleden en toekomst is.} Dat we niet uit deze tijdservaring kunnen stappen maakt dat we onszelf, een tekst of ritueel nooit volledig kunnen begrijpen. Dit leidt tot een hermeneutische crisis. + \comment{% + Traditionalisme: toegeven aan de kracht van het verleden + (God identificeren met vormen uit het verleden); + post-traditionalisme: toegeven aan de kracht van de toekomst + (ongebonden aan het verleden; God zal totaal anders zijn in de toekomst). + } + \item Mensen kunnen de dimensie van tijd niet ontglippen omdat ze er in staan. Dit betekent echter ook dat ze al tijdens hun leven onderdeel zijn van de geschiedenis en de traditie. -- cgit v1.2.3