From c461163cb80f981981808c09a0e1200476a2e929 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Camil Staps Date: Tue, 11 Oct 2016 23:02:58 +0200 Subject: College 6 --- college-6.tex | 110 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ 1 file changed, 110 insertions(+) create mode 100644 college-6.tex (limited to 'college-6.tex') diff --git a/college-6.tex b/college-6.tex new file mode 100644 index 0000000..9e8d61e --- /dev/null +++ b/college-6.tex @@ -0,0 +1,110 @@ +% vim: spelllang=nl: +\documentclass[a4paper]{article} + +\usepackage{geometry} +\usepackage[dutch]{babel} +\usepackage{enumitem} +\usepackage{pt} + +\title{Pastoraaltheologie\\\large{Vragen bij college 6}} +\author{Camil Staps} +\date{13 oktober 2016} + +\begin{document} + +\maketitle + +\begin{enumerate} + \item + De hermeneutische dimensie van het geloof houdt in dat mensen + weer meer aandacht gaan hebben voor de primaire teksten van de traditie + in interpersoonlijke en intrapersoonlijke communicatie. + Dit dient zowel een creatieve als een kritische functie: + creatief, omdat het de lezer tot nieuwe inzichten kan brengen\question{(?)}; + kritisch, omdat het de lezer zijn gedrag aan de traditie laat meten\question{(?)}. + + \item + Narratieve getuigenis heeft twee betekenissen: + (a) een persoonlijke: dat de getuigenis fragiel maar voor het subject overtuigend is en in actie resulteert; + (b) \'e\'en die gerelateerd is aan christelijke teksten. + + \item + Bij een hermeneutische benadering van een tekst gaat het + niet om de intentie van de auteur + maar om de wereld die door de tekst wordt gepresenteerd + en het onderzoeken van en opgaan in die wereld. + De tekst is meer dan een replica van de werkelijkheid: + ze suggereert nieuwe mogelijkheden voor die werkelijkheid + en transformeert en verrijkt haar. + Voor Ricoeur is interpretatie het jezelf in de betekenis van de tekst plaatsen + en op reis gaan met de tekst% + \question{~(wat dat ook moge betekenen)}. + + \item + De ontwikkeling van het plot van een tekst is een dynamisch proces + dat plaatsvindt in de interactie tussen de tekst en de lezer: + de lezer brengt zijn eigen herinneringen in en bekijkt die met de tekst. + + \item + Volgens Riceour heeft vertellen drie aspecten als creatieve imitatie van de wereld: + + \begin{itemize} + \item Prefiguratief, + wanneer de handeling zelf narratieve elementen bevat. + \item Configuratief, + die de organisatie van de tekst die haar tot verhaal maakt. + \item Refiguratief, + een vrij plan of vrije handeling die voortkomt uit het lezen van de tekst. + \end{itemize} + + \item + Bij een hermeneutische benadering van een tekst probeert de lezer de tekst toe te passen op zijn eigen leven. + Het lezen is dus niet afstandelijk maar persoonlijk. + Door een hermeneutische benadering laat de lezer zien dat hij iets wil veranderen, iets wil doen. + Het is dus een attestatieve interpretatie. + + \item + De vraag naar de narratieve identiteit is + ``Wie herinnert en denkt er over zichzelf?'' + Het gaat immers om een persoonlijke interpretatie van de tekst. + Bij een hermeneutische benadering is deze vraag echter niet volledig, + omdat de lezer plannen en handelingen uit de tekst voort laat komen. + Hierbij moeten we dus ook de vraag stellen, + ``Wie is het morele subject?'' + + \item + Temporaliteit is een probleem om over het \emph{zelf} te praten. + De mens is immers een veranderend wezen. + + Bij het spreken over identiteit nemen we + gelijkheid over tijd (idem-identiteit) aan + en denken we over `wie' over zichzelf reflecteert (ipse-identiteit). + Deze twee aspecten vormen een dynamische, temporele identiteit. + + Daarnaast is de verhouding zelf-ander van belang, + omdat we ons alleen een identiteit kunnen vormen in relatie met anderen. + In het bijzonder moeten we de ander als een ander zelf zien. + Als we dat doen, kunnen we ook onszelf als een ander zien. + + \item + De zelf-ander-dialectiek presenteert zich op drie manieren: + + \begin{itemize} + \item + Lichamelijk: de ander in het lichaam van het zelf, + want dat lichaam ben ik ook, + en toch is het anders dan `ikzelf'. + + \item + Intersubjectief: door de ander te herkennen in de verantwoordelijkheid die hij voor me neemt + en die ik neem voor anderen. + + \item + Intrasubjectief: door de stem van het bewustzijn te herkennen + \question{(Wat betekent dit?)}. + \end{itemize} + + \item +\end{enumerate} + +\end{document} -- cgit v1.2.3