From b9be948ec75d710d44f28a6dc4f76d2c734f5761 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Camil Staps Date: Thu, 8 Dec 2016 15:34:07 +0100 Subject: College 11 --- college-11.tex | 110 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ 1 file changed, 110 insertions(+) create mode 100644 college-11.tex diff --git a/college-11.tex b/college-11.tex new file mode 100644 index 0000000..8199c46 --- /dev/null +++ b/college-11.tex @@ -0,0 +1,110 @@ +% vim: spelllang=nl: +\documentclass[a4paper]{article} + +\usepackage{geometry} +\usepackage[dutch]{babel} +\usepackage{enumitem} +\usepackage{pt} + +\title{Pastoraaltheologie\\\large{Vragen bij college 11}} +\author{Camil Staps} +\date{8 december 2016} + +\begin{document} + +\maketitle + +\comment{ + Deze week: het formeel object --- \emph{strategisch}: + een bijdrage willen leveren aan de ontwikkeling van het christendom. +} + +\begin{enumerate} + \item + Het doel van de pastoraaltheologie is + een methode te leveren om praktijk en theorie te verbinden (methode), + verbonden met de postmoderne tijd van onzekerheden (context), + om uiteindelijk de gelovige identiteit te her-verstaan (microniveau). + + \item + Een praktische theologie die enkel propositionele inhouden toepast neemt de contingentie van het menselijk handelen niet serieus. + Ze is te abstract. + De pastoraaltheologie is een wetenschappelijke studie naar het christelijke handelen. + + \item + De praktische theologie in de theorievorming van Graham is gebaseerd op drie hoofdargumenten: + + \begin{itemize} + \item + Het geeft kritiek op deze eeuw van onzekerheid. + \item + Het brengt met feministische en gender-analyse de fragiliteit en inadequaatheid + van de manier waarop de modernheid haar kernwaarden (maakbaarheid, controle, zelfgenoegzaamheid) heeft geselecteerd. + Deze kernwaarden zitten volgens Graham ook in therapeutische en clericale paradigma's in de Christelijke pastorale zorg. + \item + \question{?} + \end{itemize} + + \item + Drie kenmerken van de crisis van de postmoderniteit: + + \begin{itemize} + \item + Het stelt de hoogmoed (vooruitgangsgeloof; American dream) onder kritiek. + \item + Het verzacht de harde kanten van de letterlijkheid, het objectivisme en het humanisme. + \item + \question{?} + \end{itemize} + + \item + \comment{Onze eerdere kritiek op de ecclesiologische benadering: + ze stelt de pastor te centraal --- het is clericaal. + Vaak gaat het om een technologische benadering.} + Graham's kritiek is vooral een kritiek op de \emph{clericale} benadering, niet op de ecclesiologische. + Ze wil de praxis van de hele gemeenschap bekijken. + + \item + Er zit een praktische wijsheid in het handelen van Christus. + Die wijsheid proberen we te begrijpen. + De wijsheid verschijnt in de barmhartige act. + Dit is wat wordt bedoeld met `pastorale praktijken zijn constitutief'. + + Vergelijkbaar met Aristoteles: wil je weten wat moed is? + Ga dan moedig handelen, dan ga je het beter begrijpen. + Volgens Graham werkt dit hetzelfde met geloof en gelovig handelen. + + \item + In deze performatieve praxis krijgt de waarheidsclaim drie kenmerken: + + \begin{itemize} + \item + \question{?} + + \item + Hermeneutiek van argwaan: + de waarheidsclaim maakt niet meer verdacht (beperking als zonde of test van Goed), + maar geeft het subject juist kracht. + De mens is de auteur van zijn eigen narratief --- + en d\'a\'ar, in de gebrokenheid (bv. Job), vinden we God \'o\'ok (of zelfs: vooral). + + \item + \question{?} + \end{itemize} + + \item + \begin{itemize} + \item + De theorie is vrij abstract en weinig ingebed in traditie en evangelie, + ook al zegt Graham van wel. + \item + Graham geeft niet aan hoe de theorie in de praktijk gebruikt kan worden. + \item + Graham heeft geen kritische verhouding tot de postmoderniteit. + Ze relativeert geloof op een niet realistische wijze. + De kern van geloven is toch een vertrouwen in een verlossende god? + Een fundamentele onwetendheid is onleefbaar. + \end{itemize} +\end{enumerate} + +\end{document} -- cgit v1.2.3