From 43fb6739f91f6e4c82f181c9553ef936d17e9a60 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Camil Staps Date: Thu, 1 Dec 2016 14:41:09 +0100 Subject: College 8 -> 8 & 9 --- college-8.tex | 127 --------------------------------------------------------- college-89.tex | 127 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ 2 files changed, 127 insertions(+), 127 deletions(-) delete mode 100644 college-8.tex create mode 100644 college-89.tex diff --git a/college-8.tex b/college-8.tex deleted file mode 100644 index 3d9cc8e..0000000 --- a/college-8.tex +++ /dev/null @@ -1,127 +0,0 @@ -% vim: spelllang=nl: -\documentclass[a4paper]{article} - -\usepackage{geometry} -\usepackage[dutch]{babel} -\usepackage{enumitem} -\usepackage{pt} - -\title{Pastoraaltheologie\\\large{Vragen bij college 8}} -\author{Camil Staps} -\date{10 november 2016} - -\begin{document} - -\maketitle - -\comment{% - Voor de herfstvakantie: materieel object (het christelijk geloof). - We kunnen over God spreken (weten dingen over hem) omdat God zelf gesproken heeft (aanname). - - Vanaf nu: formeel object (`de bril waarmee je naar het materieel object kijkt'): - theologisch, - hermeneutisch, - \dots, - praktisch. -} - -\begin{enumerate} - \item - \comment{Heidegger relateert hermeneutiek aan het \emph{dasein} (de modus van het mens-zijn in ruimte-tijd), - anders dan (voorheen) alleen aan het objectivistische tekst-verstaan. - Bij hermeneutiek gaat het niet alleen om tekst-verstaan, - maar ook om het verstaan van het `zelf' dat leest.} - Sinds Heidegger wordt hermeneutiek door sommigen relationeel, ontologisch en universeel opgevat: - relationeel, omdat de interpreteerder onlosmakelijk verbonden is aan het ge{\"\i}nterpreteerde object; - ontologisch, omdat we als mens begrijpend in de wereld staan; - universeel, omdat de hermeneutiek het fundamentele dasein (dat universeel is) duidt. - - \item - We kunnen tijd niet (meer) als lineair \'e\'enrichtingsproces ervaren, - maar zien verleden en toekomst als in strijd verwikkelde tegenpolen. - \comment{En het heden is volkomen ondenkbaar, want zodra we het denken, is het verleden --- - wel is het duidelijk dat het continu in spanning met verleden en toekomst is.} - Dat we niet uit deze tijdservaring kunnen stappen maakt dat we onszelf, een tekst of ritueel nooit volledig kunnen begrijpen. - Dit leidt tot een hermeneutische crisis. - - \comment{% - Traditionalisme: toegeven aan de kracht van het verleden - (God identificeren met vormen uit het verleden); - post-traditionalisme: toegeven aan de kracht van de toekomst - (ongebonden aan het verleden; God zal totaal anders zijn in de toekomst). - } - - \item - Mensen kunnen de dimensie van tijd niet ontglippen omdat ze er in staan. - Dit betekent echter ook dat ze al tijdens hun leven onderdeel zijn van de geschiedenis en de traditie. - Dat maakt het voor hen mogelijk die traditie te begrijpen. - Wanneer we die traditie, die we niet direct op de moderne tijd toe kunnen passen, - `vertalen' of `appropri\"eren', staan we in de \emph{hermeneutische cirkel}, - omdat hiermee die geschiedenis ook wordt doorgeschreven. - - Doordat we niet uit die geschiedenis en cirkel kunnen geraken, - kunnen we niet tot iets als absolute kennis komen. - De betekenis die we in de hermeneutische cirkel vinden is dus altijd partieel. - - \item - Twee punten van kritiek op Gadamer en Ricoeur vanuit de radicale hermeneutiek (Caputo): - - \begin{itemize} - \item - Gadamer probeert een Heidegeriaans begrip van de eindigheid van het leven --- - waardoor we historisch zijn en kunnen begrijpen --- - te combineren met een Hegeliaans concept van geschiedenis --- - waarbij dat wat begrepen wordt oneindig, altijd evoluerend wordt verondersteld. - Zijn deze twee wel verzoenbaar? - De absolute historiciteit van het subject lijkt in te houden dat absolute betekenis niet bestaat, - terwijl de oneindigheid van het object die absolute betekenis juist veronderstelt. - - \item - Caputo claimt dat Gadamer `de ander' verliest. - \question{In de paragrafen die volgen wordt echter alleen over Caputo's eigen standpunt gerept, - niet over dat van Gadamer of de kritiek daarop.} - \end{itemize} - - Gadamar lost het probleem (van mensen die - (a) hetzelfde boek lezen, etc., maar - (b) toch een radicaal andere interpretatie daaraan geven) - op door te claimen dat ooit deze standpunten bij elkaar zullen komen, - en die uiteindelijke betekenis er altijd al in verborgen heeft gezeten. - Dit doet, volgens Caputo, echter geen recht aan de radicaal verschillende standpunten tussen gelovigen en confessies. - - \item - Drie problemen met Caputo's radicale hermeneutiek: - - \begin{itemize} - \item - Wanneer we een radicaal geloof noodzakelijk stellen (\emph{il faut croire}) - en stellen dat God onkenbaar is (\emph{we do not know what we believe or to whom we are praying}) - vallen we terug op blind vertrouwen. - Is er dan nog wel een rationeel fundament? - - \comment{% - Religie heeft dan geen enkel referentiepunt meer: - er is geen identificatie met de wereld die we kennen. - Je vervalt in \emph{fide{\"\i}sme}, blind vertrouwen. - } - - \item - Een radicale hermeneutiek geeft geen reden om te geloven in een goede god, in plaats van in een slechte god. - Beide zouden onkenbaar zijn, dus hoe bepalen we welke god we in actie zien? - - \item - Caputo beweert dat het onmogelijk is over het onmogelijke te spreken. - Zou dit echter niet toch mogelijk zijn als we narratieve, metaforische taal gebruiken? - \end{itemize} - - \item - \comment{Kearney is gepromoveerd bij en staat in de traditie van Ricoeur.} - Kearney claimt dat er iets bestaat tussen zelf en ander, verleden en heden, wel- en niet-verstaan. - Door dit geen binaire opvatting maar een glijdende schaal te maken, - (a) komt er ruimte voor verschil (onvergelijkbaarheid) en - (b) raakt de verbinding tussen beiden niet zoek. - - \item -\end{enumerate} - -\end{document} diff --git a/college-89.tex b/college-89.tex new file mode 100644 index 0000000..c2f6121 --- /dev/null +++ b/college-89.tex @@ -0,0 +1,127 @@ +% vim: spelllang=nl: +\documentclass[a4paper]{article} + +\usepackage{geometry} +\usepackage[dutch]{babel} +\usepackage{enumitem} +\usepackage{pt} + +\title{Pastoraaltheologie\\\large{Vragen bij college 8 en 9}} +\author{Camil Staps} +\date{10 en 17 november 2016} + +\begin{document} + +\maketitle + +\comment{% + Voor de herfstvakantie: materieel object (het christelijk geloof). + We kunnen over God spreken (weten dingen over hem) omdat God zelf gesproken heeft (aanname). + + Vanaf nu: formeel object (`de bril waarmee je naar het materieel object kijkt'): + theologisch, + hermeneutisch, + \dots, + praktisch. +} + +\begin{enumerate} + \item + \comment{Heidegger relateert hermeneutiek aan het \emph{dasein} (de modus van het mens-zijn in ruimte-tijd), + anders dan (voorheen) alleen aan het objectivistische tekst-verstaan. + Bij hermeneutiek gaat het niet alleen om tekst-verstaan, + maar ook om het verstaan van het `zelf' dat leest.} + Sinds Heidegger wordt hermeneutiek door sommigen relationeel, ontologisch en universeel opgevat: + relationeel, omdat de interpreteerder onlosmakelijk verbonden is aan het ge{\"\i}nterpreteerde object; + ontologisch, omdat we als mens begrijpend in de wereld staan; + universeel, omdat de hermeneutiek het fundamentele dasein (dat universeel is) duidt. + + \item + We kunnen tijd niet (meer) als lineair \'e\'enrichtingsproces ervaren, + maar zien verleden en toekomst als in strijd verwikkelde tegenpolen. + \comment{En het heden is volkomen ondenkbaar, want zodra we het denken, is het verleden --- + wel is het duidelijk dat het continu in spanning met verleden en toekomst is.} + Dat we niet uit deze tijdservaring kunnen stappen maakt dat we onszelf, een tekst of ritueel nooit volledig kunnen begrijpen. + Dit leidt tot een hermeneutische crisis. + + \comment{% + Traditionalisme: toegeven aan de kracht van het verleden + (God identificeren met vormen uit het verleden); + post-traditionalisme: toegeven aan de kracht van de toekomst + (ongebonden aan het verleden; God zal totaal anders zijn in de toekomst). + } + + \item + Mensen kunnen de dimensie van tijd niet ontglippen omdat ze er in staan. + Dit betekent echter ook dat ze al tijdens hun leven onderdeel zijn van de geschiedenis en de traditie. + Dat maakt het voor hen mogelijk die traditie te begrijpen. + Wanneer we die traditie, die we niet direct op de moderne tijd toe kunnen passen, + `vertalen' of `appropri\"eren', staan we in de \emph{hermeneutische cirkel}, + omdat hiermee die geschiedenis ook wordt doorgeschreven. + + Doordat we niet uit die geschiedenis en cirkel kunnen geraken, + kunnen we niet tot iets als absolute kennis komen. + De betekenis die we in de hermeneutische cirkel vinden is dus altijd partieel. + + \item + Twee punten van kritiek op Gadamer en Ricoeur vanuit de radicale hermeneutiek (Caputo): + + \begin{itemize} + \item + Gadamer probeert een Heidegeriaans begrip van de eindigheid van het leven --- + waardoor we historisch zijn en kunnen begrijpen --- + te combineren met een Hegeliaans concept van geschiedenis --- + waarbij dat wat begrepen wordt oneindig, altijd evoluerend wordt verondersteld. + Zijn deze twee wel verzoenbaar? + De absolute historiciteit van het subject lijkt in te houden dat absolute betekenis niet bestaat, + terwijl de oneindigheid van het object die absolute betekenis juist veronderstelt. + + \item + Caputo claimt dat Gadamer `de ander' verliest. + \question{In de paragrafen die volgen wordt echter alleen over Caputo's eigen standpunt gerept, + niet over dat van Gadamer of de kritiek daarop.} + \end{itemize} + + Gadamar lost het probleem (van mensen die + (a) hetzelfde boek lezen, etc., maar + (b) toch een radicaal andere interpretatie daaraan geven) + op door te claimen dat ooit deze standpunten bij elkaar zullen komen, + en die uiteindelijke betekenis er altijd al in verborgen heeft gezeten. + Dit doet, volgens Caputo, echter geen recht aan de radicaal verschillende standpunten tussen gelovigen en confessies. + + \item + Drie problemen met Caputo's radicale hermeneutiek: + + \begin{itemize} + \item + Wanneer we een radicaal geloof noodzakelijk stellen (\emph{il faut croire}) + en stellen dat God onkenbaar is (\emph{we do not know what we believe or to whom we are praying}) + vallen we terug op blind vertrouwen. + Is er dan nog wel een rationeel fundament? + + \comment{% + Religie heeft dan geen enkel referentiepunt meer: + er is geen identificatie met de wereld die we kennen. + Je vervalt in \emph{fide{\"\i}sme}, blind vertrouwen. + } + + \item + Een radicale hermeneutiek geeft geen reden om te geloven in een goede god, in plaats van in een slechte god. + Beide zouden onkenbaar zijn, dus hoe bepalen we welke god we in actie zien? + + \item + Caputo beweert dat het onmogelijk is over het onmogelijke te spreken. + Zou dit echter niet toch mogelijk zijn als we narratieve, metaforische taal gebruiken? + \end{itemize} + + \item + \comment{Kearney is gepromoveerd bij en staat in de traditie van Ricoeur.} + Kearney claimt dat er iets bestaat tussen zelf en ander, verleden en heden, wel- en niet-verstaan. + Door dit geen binaire opvatting maar een glijdende schaal te maken, + (a) komt er ruimte voor verschil (onvergelijkbaarheid) en + (b) raakt de verbinding tussen beiden niet zoek. + + \item +\end{enumerate} + +\end{document} -- cgit v1.2.3