From 43fb6739f91f6e4c82f181c9553ef936d17e9a60 Mon Sep 17 00:00:00 2001
From: Camil Staps
Date: Thu, 1 Dec 2016 14:41:09 +0100
Subject: College 8 -> 8 & 9

---
 college-8.tex  | 127 ---------------------------------------------------------
 college-89.tex | 127 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
 2 files changed, 127 insertions(+), 127 deletions(-)
 delete mode 100644 college-8.tex
 create mode 100644 college-89.tex

diff --git a/college-8.tex b/college-8.tex
deleted file mode 100644
index 3d9cc8e..0000000
--- a/college-8.tex
+++ /dev/null
@@ -1,127 +0,0 @@
-% vim: spelllang=nl:
-\documentclass[a4paper]{article}
-
-\usepackage{geometry}
-\usepackage[dutch]{babel}
-\usepackage{enumitem}
-\usepackage{pt}
-
-\title{Pastoraaltheologie\\\large{Vragen bij college 8}}
-\author{Camil Staps}
-\date{10 november 2016}
-
-\begin{document}
-
-\maketitle
-
-\comment{%
-	Voor de herfstvakantie: materieel object (het christelijk geloof).
-	We kunnen over God spreken (weten dingen over hem) omdat God zelf gesproken heeft (aanname).
-
-	Vanaf nu: formeel object (`de bril waarmee je naar het materieel object kijkt'):
-		theologisch,
-		hermeneutisch,
-		\dots,
-		praktisch.
-}
-
-\begin{enumerate}
-	\item
-		\comment{Heidegger relateert hermeneutiek aan het \emph{dasein} (de modus van het mens-zijn in ruimte-tijd),
-				anders dan (voorheen) alleen aan het objectivistische tekst-verstaan.
-			Bij hermeneutiek gaat het niet alleen om tekst-verstaan,
-				maar ook om het verstaan van het `zelf' dat leest.}
-		Sinds Heidegger wordt hermeneutiek door sommigen relationeel, ontologisch en universeel opgevat:
-		relationeel, omdat de interpreteerder onlosmakelijk verbonden is aan het ge{\"\i}nterpreteerde object;
-		ontologisch, omdat we als mens begrijpend in de wereld staan;
-		universeel, omdat de hermeneutiek het fundamentele dasein (dat universeel is) duidt.
-
-	\item
-		We kunnen tijd niet (meer) als lineair \'e\'enrichtingsproces ervaren,
-			maar zien verleden en toekomst als in strijd verwikkelde tegenpolen.
-		\comment{En het heden is volkomen ondenkbaar, want zodra we het denken, is het verleden ---
-			wel is het duidelijk dat het continu in spanning met verleden en toekomst is.}
-		Dat we niet uit deze tijdservaring kunnen stappen maakt dat we onszelf, een tekst of ritueel nooit volledig kunnen begrijpen.
-		Dit leidt tot een hermeneutische crisis.
-
-		\comment{%
-			Traditionalisme: toegeven aan de kracht van het verleden
-				(God identificeren met vormen uit het verleden);
-			post-traditionalisme: toegeven aan de kracht van de toekomst
-				(ongebonden aan het verleden; God zal totaal anders zijn in de toekomst).
-		}
-
-	\item
-		Mensen kunnen de dimensie van tijd niet ontglippen omdat ze er in staan.
-		Dit betekent echter ook dat ze al tijdens hun leven onderdeel zijn van de geschiedenis en de traditie.
-		Dat maakt het voor hen mogelijk die traditie te begrijpen.
-		Wanneer we die traditie, die we niet direct op de moderne tijd toe kunnen passen,
-			`vertalen' of `appropri\"eren', staan we in de \emph{hermeneutische cirkel},
-			omdat hiermee die geschiedenis ook wordt doorgeschreven.
-
-		Doordat we niet uit die geschiedenis en cirkel kunnen geraken,
-			kunnen we niet tot iets als absolute kennis komen.
-		De betekenis die we in de hermeneutische cirkel vinden is dus altijd partieel.
-
-	\item
-		Twee punten van kritiek op Gadamer en Ricoeur vanuit de radicale hermeneutiek (Caputo):
-
-		\begin{itemize}
-			\item
-				Gadamer probeert een Heidegeriaans begrip van de eindigheid van het leven ---
-					waardoor we historisch zijn en kunnen begrijpen ---
-					te combineren met een Hegeliaans concept van geschiedenis ---
-					waarbij dat wat begrepen wordt oneindig, altijd evoluerend wordt verondersteld.
-				Zijn deze twee wel verzoenbaar?
-				De absolute historiciteit van het subject lijkt in te houden dat absolute betekenis niet bestaat,
-					terwijl de oneindigheid van het object die absolute betekenis juist veronderstelt.
-
-			\item
-				Caputo claimt dat Gadamer `de ander' verliest.
-				\question{In de paragrafen die volgen wordt echter alleen over Caputo's eigen standpunt gerept,
-					niet over dat van Gadamer of de kritiek daarop.}
-		\end{itemize}
-
-		Gadamar lost het probleem (van mensen die
-				(a) hetzelfde boek lezen, etc., maar
-				(b) toch een radicaal andere interpretatie daaraan geven)
-			op door te claimen dat ooit deze standpunten bij elkaar zullen komen,
-			en die uiteindelijke betekenis er altijd al in verborgen heeft gezeten.
-		Dit doet, volgens Caputo, echter geen recht aan de radicaal verschillende standpunten tussen gelovigen en confessies.
-
-	\item
-		Drie problemen met Caputo's radicale hermeneutiek:
-
-		\begin{itemize}
-			\item
-				Wanneer we een radicaal geloof noodzakelijk stellen (\emph{il faut croire})
-					en stellen dat God onkenbaar is (\emph{we do not know what we believe or to whom we are praying})
-					vallen we terug op blind vertrouwen.
-				Is er dan nog wel een rationeel fundament?
-
-				\comment{%
-					Religie heeft dan geen enkel referentiepunt meer:
-						er is geen identificatie met de wereld die we kennen.
-					Je vervalt in \emph{fide{\"\i}sme}, blind vertrouwen.
-				}
-
-			\item
-				Een radicale hermeneutiek geeft geen reden om te geloven in een goede god, in plaats van in een slechte god.
-				Beide zouden onkenbaar zijn, dus hoe bepalen we welke god we in actie zien?
-
-			\item
-				Caputo beweert dat het onmogelijk is over het onmogelijke te spreken.
-				Zou dit echter niet toch mogelijk zijn als we narratieve, metaforische taal gebruiken?
-		\end{itemize}
-
-	\item
-		\comment{Kearney is gepromoveerd bij en staat in de traditie van Ricoeur.}
-		Kearney claimt dat er iets bestaat tussen zelf en ander, verleden en heden, wel- en niet-verstaan.
-		Door dit geen binaire opvatting maar een glijdende schaal te maken,
-			(a) komt er ruimte voor verschil (onvergelijkbaarheid) en
-			(b) raakt de verbinding tussen beiden niet zoek.
-
-	\item
-\end{enumerate}
-
-\end{document}
diff --git a/college-89.tex b/college-89.tex
new file mode 100644
index 0000000..c2f6121
--- /dev/null
+++ b/college-89.tex
@@ -0,0 +1,127 @@
+% vim: spelllang=nl:
+\documentclass[a4paper]{article}
+
+\usepackage{geometry}
+\usepackage[dutch]{babel}
+\usepackage{enumitem}
+\usepackage{pt}
+
+\title{Pastoraaltheologie\\\large{Vragen bij college 8 en 9}}
+\author{Camil Staps}
+\date{10 en 17 november 2016}
+
+\begin{document}
+
+\maketitle
+
+\comment{%
+	Voor de herfstvakantie: materieel object (het christelijk geloof).
+	We kunnen over God spreken (weten dingen over hem) omdat God zelf gesproken heeft (aanname).
+
+	Vanaf nu: formeel object (`de bril waarmee je naar het materieel object kijkt'):
+		theologisch,
+		hermeneutisch,
+		\dots,
+		praktisch.
+}
+
+\begin{enumerate}
+	\item
+		\comment{Heidegger relateert hermeneutiek aan het \emph{dasein} (de modus van het mens-zijn in ruimte-tijd),
+				anders dan (voorheen) alleen aan het objectivistische tekst-verstaan.
+			Bij hermeneutiek gaat het niet alleen om tekst-verstaan,
+				maar ook om het verstaan van het `zelf' dat leest.}
+		Sinds Heidegger wordt hermeneutiek door sommigen relationeel, ontologisch en universeel opgevat:
+		relationeel, omdat de interpreteerder onlosmakelijk verbonden is aan het ge{\"\i}nterpreteerde object;
+		ontologisch, omdat we als mens begrijpend in de wereld staan;
+		universeel, omdat de hermeneutiek het fundamentele dasein (dat universeel is) duidt.
+
+	\item
+		We kunnen tijd niet (meer) als lineair \'e\'enrichtingsproces ervaren,
+			maar zien verleden en toekomst als in strijd verwikkelde tegenpolen.
+		\comment{En het heden is volkomen ondenkbaar, want zodra we het denken, is het verleden ---
+			wel is het duidelijk dat het continu in spanning met verleden en toekomst is.}
+		Dat we niet uit deze tijdservaring kunnen stappen maakt dat we onszelf, een tekst of ritueel nooit volledig kunnen begrijpen.
+		Dit leidt tot een hermeneutische crisis.
+
+		\comment{%
+			Traditionalisme: toegeven aan de kracht van het verleden
+				(God identificeren met vormen uit het verleden);
+			post-traditionalisme: toegeven aan de kracht van de toekomst
+				(ongebonden aan het verleden; God zal totaal anders zijn in de toekomst).
+		}
+
+	\item
+		Mensen kunnen de dimensie van tijd niet ontglippen omdat ze er in staan.
+		Dit betekent echter ook dat ze al tijdens hun leven onderdeel zijn van de geschiedenis en de traditie.
+		Dat maakt het voor hen mogelijk die traditie te begrijpen.
+		Wanneer we die traditie, die we niet direct op de moderne tijd toe kunnen passen,
+			`vertalen' of `appropri\"eren', staan we in de \emph{hermeneutische cirkel},
+			omdat hiermee die geschiedenis ook wordt doorgeschreven.
+
+		Doordat we niet uit die geschiedenis en cirkel kunnen geraken,
+			kunnen we niet tot iets als absolute kennis komen.
+		De betekenis die we in de hermeneutische cirkel vinden is dus altijd partieel.
+
+	\item
+		Twee punten van kritiek op Gadamer en Ricoeur vanuit de radicale hermeneutiek (Caputo):
+
+		\begin{itemize}
+			\item
+				Gadamer probeert een Heidegeriaans begrip van de eindigheid van het leven ---
+					waardoor we historisch zijn en kunnen begrijpen ---
+					te combineren met een Hegeliaans concept van geschiedenis ---
+					waarbij dat wat begrepen wordt oneindig, altijd evoluerend wordt verondersteld.
+				Zijn deze twee wel verzoenbaar?
+				De absolute historiciteit van het subject lijkt in te houden dat absolute betekenis niet bestaat,
+					terwijl de oneindigheid van het object die absolute betekenis juist veronderstelt.
+
+			\item
+				Caputo claimt dat Gadamer `de ander' verliest.
+				\question{In de paragrafen die volgen wordt echter alleen over Caputo's eigen standpunt gerept,
+					niet over dat van Gadamer of de kritiek daarop.}
+		\end{itemize}
+
+		Gadamar lost het probleem (van mensen die
+				(a) hetzelfde boek lezen, etc., maar
+				(b) toch een radicaal andere interpretatie daaraan geven)
+			op door te claimen dat ooit deze standpunten bij elkaar zullen komen,
+			en die uiteindelijke betekenis er altijd al in verborgen heeft gezeten.
+		Dit doet, volgens Caputo, echter geen recht aan de radicaal verschillende standpunten tussen gelovigen en confessies.
+
+	\item
+		Drie problemen met Caputo's radicale hermeneutiek:
+
+		\begin{itemize}
+			\item
+				Wanneer we een radicaal geloof noodzakelijk stellen (\emph{il faut croire})
+					en stellen dat God onkenbaar is (\emph{we do not know what we believe or to whom we are praying})
+					vallen we terug op blind vertrouwen.
+				Is er dan nog wel een rationeel fundament?
+
+				\comment{%
+					Religie heeft dan geen enkel referentiepunt meer:
+						er is geen identificatie met de wereld die we kennen.
+					Je vervalt in \emph{fide{\"\i}sme}, blind vertrouwen.
+				}
+
+			\item
+				Een radicale hermeneutiek geeft geen reden om te geloven in een goede god, in plaats van in een slechte god.
+				Beide zouden onkenbaar zijn, dus hoe bepalen we welke god we in actie zien?
+
+			\item
+				Caputo beweert dat het onmogelijk is over het onmogelijke te spreken.
+				Zou dit echter niet toch mogelijk zijn als we narratieve, metaforische taal gebruiken?
+		\end{itemize}
+
+	\item
+		\comment{Kearney is gepromoveerd bij en staat in de traditie van Ricoeur.}
+		Kearney claimt dat er iets bestaat tussen zelf en ander, verleden en heden, wel- en niet-verstaan.
+		Door dit geen binaire opvatting maar een glijdende schaal te maken,
+			(a) komt er ruimte voor verschil (onvergelijkbaarheid) en
+			(b) raakt de verbinding tussen beiden niet zoek.
+
+	\item
+\end{enumerate}
+
+\end{document}
-- 
cgit v1.2.3