diff options
Diffstat (limited to 'college-8.tex')
-rw-r--r-- | college-8.tex | 38 |
1 files changed, 38 insertions, 0 deletions
diff --git a/college-8.tex b/college-8.tex new file mode 100644 index 0000000..2fea2cb --- /dev/null +++ b/college-8.tex @@ -0,0 +1,38 @@ +% vim: spelllang=nl: +\documentclass[a4paper]{article} + +\usepackage{geometry} +\usepackage[dutch]{babel} +\usepackage{enumitem} +\usepackage{pt} + +\title{Pastoraaltheologie\\\large{Vragen bij college 8}} +\author{Camil Staps} +\date{10 november 2016} + +\begin{document} + +\maketitle + +\begin{enumerate} + \item + Sinds Heidegger wordt hermeneutiek door sommigen relationeel, ontologisch en universeel opgevat: + relationeel, omdat de interpreteerder onlosmakelijk verbonden is aan het ge{\"\i}nterpreteerde object; + ontologisch, omdat \question\dots; + universeel, omdat \question\dots. + + \item + We kunnen tijd niet (meer) als lineair \'e\'enrightingsproces ervaren, + maar zien verleden en toekomst als in strijd verwikkelde tegenpolen. + Dat we niet uit deze tijdservaring kunnen stappen maakt dat we onszelf, een tekst of ritueel nooit volledig kunnen begrijpen. + Dit leidt tot een hermeneutische crisis. + + \item + Mensen kunnen de dimensie van tijd niet ontglippen omdat ze er in staan. + Dit betekent echter ook dat ze al tijdens hun leven onderdeel zijn van de geschiedenis en de traditie. + Dat maakt het voor hen mogelijk die traditie te begrijpen. + Wanneer we die traditie, die we niet direct op de moderne tijd toe kunnen passen, + `vertalen' of `appropri\"eren', staan we in de \emph{hermeneutische cirkel}. +\end{enumerate} + +\end{document} |