summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
-rw-r--r--college-11.tex157
1 files changed, 157 insertions, 0 deletions
diff --git a/college-11.tex b/college-11.tex
new file mode 100644
index 0000000..8691b6b
--- /dev/null
+++ b/college-11.tex
@@ -0,0 +1,157 @@
+% vim: spelllang=nl:
+\documentclass[a4paper]{article}
+
+\usepackage{geometry}
+\usepackage[dutch]{babel}
+\usepackage{enumitem}
+
+\title{Geschiedenis van Kerk en Theologie\\\large{Opdracht bij college 11}}
+\author{Camil Staps}
+\date{7 december 2016}
+
+\begin{document}
+
+\maketitle
+
+\section*{Verslag college 10}
+
+\subsection*{Christendom in de V.S.}
+De V.S. kennen van oudsher een grotere confessionele vari\"eteit dan Europa.
+Over de laatste tientallen jaren verliezen de protestanten terrein aan de niet-religieuzen.
+De katholieken hebben, dankzij een grote migrantenstroom uit Zuid-Amerika, een stabiel getal.
+
+De V.S. leggen in het `First Amendment' vast dat de federale overheid geen wetten over religiebeperking mag aannemen.
+Aanvankelijk is het idee dat dit iets is dat per staat geregeld moet worden;
+ later wordt dit uitgelegd als een strikte scheiding van kerk en staat.
+
+Verschillende groepen christenen in de V.S.:
+\begin{description}
+ \item[Methodisten]
+ Komen voort uit \emph{frontier christianity}
+ (de erg praktisch ingestelde vorm van christendom op de rand van de beschaving, steeds verder naar het westen).
+ De stroming kenmerkt zich door een hoog opwekkingskarakter.
+ De zelfheiliging is prominenter aanwezig in de leer dan de predestinatie.
+
+ \item[Baptisten]
+ Voornamelijk in het zuidwesten.
+ Kenmerken zich door de volwassendoop.
+ Er is geen centraal instituut:
+ autonome gemeenschappen zijn verenigd in een conventie.
+ Er zijn verschillende conventies.
+ De erg conservatieve Southern Baptist Convention is de grootste denominatie na de RKK.
+
+ \item[Mormonen]
+ Ook wel de \emph{Latter Day Saint movement}.
+ Deze groep, ge{\"\i}soleerd in Utah, heeft een ander heilig boek naast de Bijbel.
+ Dit boek biedt de oplossing voor het probleem dat het christendom al vroeg geperverteerd is.
+\end{description}
+
+Volgens Rodney Stark kent Amerika een religieuze markt:
+ mensen maken een economische keuze voor hun kerk.
+Hierbij delen groeiende kerken vaak een aantal aspecten:
+ ze vragen veel inzet,
+ belijden een machtige god,
+ geven concrete antwoorden op levensvragen
+ en hun leiders hebben charisma.
+
+In de discussie rond de slavernij (va. 1850) komen zowel voor- als tegenargumenten uit christelijke hoeken.
+Nu nog clusteren rassen samen in kerken.
+
+\subsection*{Missionering (va. 2\textsuperscript{e} helft 16\textsuperscript{e} eeuw)}
+Bij de missionering hebben de Jezu{\"\i}eten i.h.b. in China een belangrijke rol.
+Zij integreren eerst in de inheemse cultuur.
+Dit leidt tot de ritenstrijd (1645--1742), waarbij tegenstanders hen betichten van afgoderij e.d.
+De strijd vindt vnl. in pamfletten plaats.
+Uiteindelijk heft de paus de Societas Jesu op.
+
+In 1814 zal de orde worden hersteld, waarna de Jezu{\"\i}eten weer zendingswerk gaan doen.
+
+\subsection*{De Franse Revolutie}
+De oorzaak van dit conflict is deels religieus.
+In 1598 (Nantes) kregen protestanten het recht hun geloof uit te oefenen.
+Lodewijk XIV trekt dit edict terug in 1685 --- een exodus van hugenoten volgt.
+In het algemeen is er onvrede vanwege een aantal religieuze debatten:
+ rondom het Jansenisme, de ritenstrijd, onfeilbaarheid van de paus vs. autonoom denken uit de verlichting, etc.
+
+Na de revolutie wordt een grondwet een een verklaring van de rechten van de mens en de burger opgesteld.
+De verbintenis tussen kerk en staat wordt goeddeels verbroken:
+ kerkbelasting wordt afgeschaft, net als kloosters;
+ kloostergeloften worden ongeldig verklaard; etc.
+De maatschappij wordt ontkerstend:
+ straat die naar heiligen zijn vernoemd worden hernoemd,
+ priesters moeten de grondwet beamen, etc.
+Weigeraars worden ter dood gebracht.
+
+Onder Napoleon en Pius VI (begin 19\textsuperscript{e} eeuw) verbetert de relatie tussen Frankrijk en het Vaticaan weer.
+In een concordaat wordt vastgelegd dat de paus weer bisschoppen mag benoemen.
+Maar\dots Napoleon kroont zichzelf en zijn keizerin, en in 1807 wordt de paus gearresteerd.
+Na Waterloo (1815) worden de oude politieke toestand (incl. de Roomse staat) weer hersteld met de restauratie van Wenen.
+
+De Franse Revolutie was traumatiserend voor de katholieke kerk.
+De reactie wordt door Woodhead getypeerd als \emph{fortress catholicism}:
+ een radicale afwijzing van de idealen van de revolutie en de verlichting
+ (vrijheid, gelijkheid, broederschap; vrijheid v. wetenschap, godsdienst, etc.).
+
+\section*{Tentamenvragen bij Woodhead, pp.~333--401}
+
+\begin{description}[style=nextline]
+ \item[Leg uit waarom vooral `mainline' kerken leden onder toenemende secularisatie in de tweede helft van de 20\textsuperscript{e} eeuw.]
+ De mainline kerken, en in het bijzonder de staatskerken, werden gezien als vertegenwoordigers van de cultuur.
+ De secularisatie in de vorige eeuw was niet alleen een kritiek op religie maar op de gehele cultuur.
+ Hierdoor waren de protestanten eerder geneigd zich tegen mainline kerken te richten dan tegen alternatieve.
+ Daarnaast verliest een staatskerk een fors deel van haar identiteit wanneer de centrale rol in de samenleving wegvalt (p.~347).
+
+ Voluntaristische kerken%
+ \footnote{In deze periode valt `mainline' vrijwel samen met niet-voluntaristisch (p.~347).}
+ doen het beter in deze tijd.
+ Bijvoorbeeld evangelische kerken bloeien doordat ze \emph{power from on high} en \emph{power from below} hebben weten te combineren:
+ alhoewel de leer traditioneel bleef,
+ is een groot deel van de hi\"erarchie afgedankt en hebben kleinere groepen een centralere rol.
+ Dit in contrast tot liberale kerken,
+ die, gechargeerd gesteld, de traditionele leer hebben `verdund'
+ maar de hi\"erarchie intact hebben gelaten ---
+ die kerken vallen zogezegd tussen wal en schip (pp.~354--5).
+
+ \item[Leg uit hoe het wegvallen van banden tussen denominaties en sociale groepen (`zuilen') een verscherpte focus op theologie tot gevolg had.]
+ Kerken verloren sociaalpolitieke en economische macht.
+ Zuilen vervaagden.
+ Hierdoor kon christen-zijn (of specifieker katholiek-zijn, etc.) niet meer simpelweg betekenen dat je bij een bepaalde vereniging hoort.
+ Doordat dit identificerende element wegviel moest een nieuwe indicator gevonden worden, en dit werd het geloof zelf (pp.~361--2).
+
+ \item[Hoe komt het dat de periode van secularisatie in het westen samenvalt met een periode van sacralisatie in het zuiden?]
+ Dit lijkt verband te houden met politieke en economische factoren.
+ In zowel het westen als het zuiden werd de samenleving in rap tempo gekapitaliseerd,
+ maar het westen was hierbij in een sterkere positie dan het zuiden.
+ Hierdoor is het westen relatief stabiel wat betreft politiek, onderwijs, gezondheidszorg, etc.,
+ terwijl de situatie in het zuiden over het algemeen onzekerder is.
+
+ Religie in het algemeen en het christendom in het bijzonder zijn succesvol in onzekere tijden,
+ omdat ze behoeften deels kunnen wegnemen of verzachten.
+ Er was in het zuiden dus meer behoefte aan religie en het christendom dan in het noorden (pp.~386--7).
+\end{description}
+
+\section*{Evaluatie cursus tot nu toe}
+In de evaluatie bij bijeenkomst vier schreef ik dat ik tot dan toe relatief weinig had geleerd,
+ omdat het vroege christendom uitvoerig was besproken bij Dogmatiek I.
+Zoals verwacht betraden we al gauw onbekender terrein.
+Veel van de theologische idee\"en kwamen me uiteraard grotendeels bekend voor,
+ maar vanaf de vroege middeleeuwen verschoof de focus van dit vak naar de interactie van het christendom met andere ontwikkelingen,
+ in het bijzonder ook staatkundige.
+
+Op deze manier kon dit vak nuttige achtergrondinformatie bieden om te begrijpen waarom sommige standpunten zich ontwikkelen
+ en wat voor invloed culturele, sociale en politieke omstandigheden hierop hebben (gehad).
+Desalniettemin moet ik zeggen dat ik dit vak niet had gevolgd
+ ware het niet dat het een verplicht onderdeel van mijn pakket is,
+ puur om het feit dat mijn primaire interesse niet bij geschiedenis of systematische theologie ligt, maar bij exegese.
+
+Uit deze interesse komt ook mijn onderzoeksidee voort.
+Het lijkt me interessant te bekijken hoe verschillende groepen door de geschiedenis heen zijn omgegaan met christelijke teksten (zowel de bijbel als kerkvaders, theologische artikelen, etc.).
+Vervolgens zou ook gekeken kunnen worden naar de invloed van die interpretaties op de geschiedenis van de gemeenschap.
+
+Ik zou het onderzoek eerst inperken tot een bepaalde stroming, tijd, plaats, of een combinatie van die drie.
+Vervolgens moet uit die context data worden verzameld, waarschijnlijk vnl. teksten, waarin interpretaties naar voren komen.
+Die zouden geclassificeerd kunnen worden op basis van hun idee\"en.
+Hierna zouden we moeten bekijken wat voor verbanden we tussen de classificaties kunnen vinden.
+Bijvoorbeeld: hoe verandert de inhoud van interpretaties door de tijd?
+
+\end{document}